Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 88 Stabblandet - Tjeldbergodden

Idag var det till stor del vindstilla medans molnen lindade sig runt bergen i fjordarna.

En del av uppmärksamhet gick dock att spana efter någon som var hemma i ett strandnära hus. Framåt tretiden hittade jag en med en brygga och kunde fylla på vatten. Jag använde kameran tillsammans med paddeln för temporär angörning.

Mot kvällen hade jag spannat in en strand som också visade sig vara rätt bra, bara det att det gick kor i skogen.

För att undvika Kalmar mötet så paddlade jag två uddar bort till en annan möjlig plats dock med sämmre landning. Men det fanns kråkbärs bäddar så det känns som till fjälls.

Men när jag lagade mat upptäckte jag att det fanns andra invånare som drogs till värmen av brännaren.

Hoppas myrsyran inte ökar på korrosionen.

50 km hann jag med idag trots en lite sen start.

Dag 121 Gappohytta - Fjället

I stugan hade jag sällskap av en tysk och två finländare, väldigt tacksam för att jag inte behövde hämta vatten som var 700 m bort.

Jag kunde även värma och torka paddelklädderna ytligare som vidare deparistering. Speciellt skorna kräver extra värme.

Dag 120 Rognli - Gappohytta

När jag inte behöver byta kläder och kajaken var mestadels packad gick morgonbestyren snabbt och jag var på rull redan 7.30.

Stigen var en fyrhjulingsväg så jag kunde fortsätta rulla kajaken på kärran. Men när det började stiga så blev det mer och mer sten på stigen så 4 km/h gick ner mot 2.9 km/h ju mer tekniskt det blev. Men 4 km tog jag mig.

Dag 119 Oteren - Rongli

Utvilad, tvättad och torkat satte jag av mot fjällenpassagen. Även om det hade gått att paddla/tågvada upp längs signaldalsälven, troligt även förbi de två mer svår markerade forsarna på salletlit bilden, blev det mest vägpromenad.

Detta på grund parsitproplemen i Norge och att undvika att transportera vatten uppströms. När jag gick på vägen blev jag stoppad fem gånger av olika bilister. De lungade sig något med förklaring att jag sköljt och torkat all utrustning och de lungnade sig mycket när jag förklarade att jag skulle över fjället och sätta i gränsälvsystemen (som varit infekterade under lång tid).