Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 67 Hidrasundet - Mastrasanden

Det ytlovade vädret för dagen var vindstilla sen medvind och regn så jag var lite seg i starten.

Men så länge jag inte har motvind eller mycket vågor verkar jag kunna hålla ok fart på förmiddagen. Jag vet inte om det var medström eller medvind men kom upp i 8,6 km/h i medel under först 1,5 h, och lyckades hålla mig över åtta hela vägen fram till lunch.

Jag fyllde även på vatten i flytvästpåsen i en beegsbäck.

Jag behövde aldrig kliva ur kajaken utan kunde paddla precis intill. Norge har bättre infrastruktur för vatten påfyllning för folkrädda kajaktister än Sverige.

Med regnet kom lite sämre sikt men det kan ibland öka på dramatiken i bergslandkapen.

Medvinden blev något mer av en slör allteftersom så det var skönt att slippa hantera vågorna medan Egersund passerades.

Lägerplats hittades som vanligt med padlekart.no, men det är nog min sista därifrån för sen finns inga mer inlägg.

Det blev 53 km idag.

2024-07-26 10:16   birkabiker
Bugar för din fortsatta strävan. Var nyligen i Naerøysund (Rørvik) där de hade mycket ambitiösa info tavlor för paddlare med turförslag och användbar info om förhållanden o lämpliga upptag. Ordnade av norska paddelförbundet som också hänvisade till appen ”padleruter”. Inte lyckats hitta den själv och i mail svara padleforbundet att
” Appen er dessverre ikke tilgjengelig for andre enn norske telefoner. Vi jobber med å ordne det.
Mvh Trond Glesaaen
Norges Padleforbund”
Får du möjlighet att komma i kontakt med hjälpsam typ med norsk lur kanske du kan få hjälp med användbar info även längre norrut.
Lycka till/Pierre i Ösd

Dag 111 Andörja - Finnlandsneset

Idag var det lite lugnare väder speciellt efter jag svängde runt hörnet på Andörja och såg Mjösund.

Dag 110 Leikvikholman - Andörja

Något blåsig dag men med en del lä bakom stora berg. Storslagna fjordar i all ära men de kan bli lite enahanda när det är stora arealer.

Dag 109 Lödingen - Leikvikholman

En snabb handling på morgonen, elektroniken laddad och saltet urskölt var jag redo för att skära av Lofoten.

Det blåste mer idag men det betydde medvind genom sundet.