Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 65 Farsund - Hidrasundet

Enligt väderleks rapporten hade jag förmiddagen på mig att runda Vestbygd innan det skulle blåsa upp med 7- 8 ms motvind.

Jag kom iväg något sent vid nio så var lite orolig men det visade sig sen att vädret blev mycket bättre än utlovat.

Men först passerade jag Rauna Fyr på en låg liten ö.

När jag väl passerade Vestbygd så fortsatte det var vindstilla och solen kom fram, det vart väldigt varmt i torrdräkten. (Den brukar annars vara lagom till 17 C mulet och motvind).

Men mellan sandstrand bukterna reste sig Hidra och fortsättningen på kusten och det var inge Skåne det.

Fyren vid Varnes bjöd på fin passage (och det var fortfarande rätt så vindstilla).

Hidra sundet känndes väldigt frjordigt med höga klippor.

Men det hade nu börjat blåsa lite mer motvind så lägerplats är kanske inte så lätt att hitta bland klippväggarna. Men bakom en fiskodling låg denna plats.

Hann även gå upp på toppen till vänster i bild och få lite utsiktsbilder.

Får hålla lite koll på stenarna...

2024-07-23 22:27   aahnesjo
Grattis till vädret idag! Väderstationen Lista fyr vid Vestbygd visade 2+ m/s mot prognosens kulingvarning. Men vid 18tiden var den uppe på 10 m/s... och fortsatt kulingvarning fram till tisdag kväll.

2024-07-25 19:22   personnvik
Grattis till topptur!

Dag 111 Andörja - Finnlandsneset

Idag var det lite lugnare väder speciellt efter jag svängde runt hörnet på Andörja och såg Mjösund.

Dag 110 Leikvikholman - Andörja

Något blåsig dag men med en del lä bakom stora berg. Storslagna fjordar i all ära men de kan bli lite enahanda när det är stora arealer.

Dag 109 Lödingen - Leikvikholman

En snabb handling på morgonen, elektroniken laddad och saltet urskölt var jag redo för att skära av Lofoten.

Det blåste mer idag men det betydde medvind genom sundet.