Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 48 Norstön - Rivön

Idag var det medvind så dagens etapp på 50 km hanns med på 7,5 h (inklusive lunch). Det kanske hade gått att köra längre men var orolig för åska som skulle komma på kvällen. Ville också ha en bra tältplats inför nattens blåsa.

Nu börjar det finnas öar och klippor igen. Det är trevligt att paddla mellan klippor igen.

Det gällde att vara vaksam med navigering genom Göteborgs skärgård. Jag såg på 30 min 7 färjor som korsades min väg (framför och bakom). Men alla var på behörigt avstånd (inte som Ystad och Helsingborg). Men jag har inte korsat den stora farleden än.

Vi får se hur natten och morgonen blir med utlovade 15 ms i medelvind under natten.

Dag 132 Kardis - Palosaari

Idag sken solen så det var solglasögon på och jag saknade hatten då hjälmen inte riktigt skuggar.

Passerade en bro med gränsmarkering mitt på, det blir många gränsövergångar under en dag.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.