Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 41 Strandbaden - Tylöbäck

Nattens blåsa hade skapat en del dyning och det blåste fortfarande en del på morgonen. Så jag lämnade först campingen (den trevligaste campingen hittills på resan) kl 10 på morgonen.

Runt Kullaberg var det en del våg interferens men våg perioden var lite längre så det var mest bara guppa med.

Men Kullaberg ser definitivt intressant ut, kan nog vara värt en åter resa någongång.

Överfarten över Skälderviken gick bra, trots att skeddan hade fastnat med ett gruskorn i starten. Så rodret och båten svängde lite hit och dit i slören. Så jag blev trött i bena halvvägs över.

Vinden lade sig allteftersom dagen gick och jag gav mig på Laholmsbukt överfarten. Den var på ca 19 km så den mest mentala överfarten hittills. Ryggade till när jag paddlade över en plötsligt manetsvärm på mitten.

Men det gick bra även om de sista kilometerna var sega.

En viss överläggning med mig själv om lägerplats så blev det camping , mycket pga av väderleks rapporten.

Det blev 58 km.

Dag 132 Kardis - Palosaari

Idag sken solen så det var solglasögon på och jag saknade hatten då hjälmen inte riktigt skuggar.

Passerade en bro med gränsmarkering mitt på, det blir många gränsövergångar under en dag.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.