Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 138 Likskäret - Nörd-Mörön

Jag hade förträngt hur segt det är att paddla motvind. Trots en bra morgon kom jag inte över 40 km utan stretade på i västlig motvind.

På sina ställen var det grunt med sandbotten så då fick jag vara med för att behålla rätt riktning.

Jag får se om jag hinner klart till planerade 20 okt, så länge motvinden stannar på 6-7 ms kan det gå. Men det har skymtat förbi en blåsa på 4 dagar med 10 ms motvind i prognosen men det kan ändras.

Men en fin lägerplats blev det, med bra dra och tälta plats.

Dag 141 Final Kågnäsudden - Bureå (Turen paus /slut)

Med väderleksrapporten om kraftig motvind, regn (och rätt kallt) i flera dagar och en oskyddad kust så blev beslutet att avbryta i förtid. En liten snubbling på upploppet. Men det skulle vart svårt att hinna tillbaka till starten efter legat still i några dagar. Sen är jag nog lite trött på paddlandet efter 5000 km och framför allt att dra på torrdräkten varje morgon.

Men det blev en fin sista dag på vattnet.

Dag 140 Orrholmsviken - Kågnäsudden

Dagen började med regn efter solskensdagarna, men det var utlovad någon form av medvind.

Siktet var egentligen inställt på Skellefthamn (egen ort bredvid Skellefteå) för mathandling och strömladdning. Det visade sig dock vara väldigt ont om boende möjligheter. Det som fanns var att få kontakt med seglarklubben i hopp om att få tälta i gästhamnen.

Dag 139 Nörd-Mörön - Orrholmsviken

Det var bra paddlingsväder denna dag, solen sken och vinden blåste lite (om en från lite olika riktningar).

Det är fortsatt stora partier där det är grunt så men behöver vara lite observant för att inte behöva sandpaddla så länge.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.