Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 128 Kuttainen - Kelokurkkio

Jag började dagen med en tur till handlarn, de hade inte jättemycket men de hade torrmjölk. Ett par raggsockor blev det också för fötterna har varit lite kalla senaste dagarna.

Jag gav mig också på att försöka tejpa till hålen i torrdräckten från slitage.

Det gick sisådär, testade att lägga dit laglappar för liggunderlaget och de sat för stunden.

Sen var det bara packa ihop och ge sig iväg i duggregnet.

Jag har nu lämnat fjällbjörken och kommit ner till gran och tall. Såg till och med några löv på en del träd.

Mot kvällen fick jag sol och set kändes riktigt trevligt att var ute och paddla.

Läger blev vid den "fruktade" Kelokurkkio, kurkkio är oftast något mer spännande fors än de lite vanligare koski.

Men i lågvatten blir den en av de lättare forsarna jämfort med allt stenskravel som "klass II" forsarna bjuder på. Själv hoppade jag in i vindskyddet.

Det blev riktigt trevlig höstkänsla med både vindskydd och eld.

Men vi får se vad morgondagen bjuder på med sina 20 mm regn utlovade under eftermiddagen.

Kvällen bjöd dock på norrsken och månsken.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.