Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 122 Fjället - Kilpisjärvi

Det var lite regn och lite mulnare denna dag men det var bara fortsätta. Dock med lite förvirring om vad klockan var för telefonen had fått finsk kontakt så tiden hade hoppat en timme.

Efter lite tekniska bärningar över några åsar och bäckar kunde jag börja rulla kajaken igen. Efter några timmar så nådde jag denna vy. Sehr schön.

Efter lite trixande var jag äntligen vid vattnet lagom till lunch efter 18 km.

Det hade varit bra tork väder men som extra försiktighet hällde jag kokande vatten i skäddan, på sitsen, i pumpen och i skorna. De svåraste platserna att få torra. Väl på vattnet tog det inte lång tid innan Treriksröset.

Det var första gången jag var här så foto session tilltog. Det kändes bra att ha nått hit efter ca 4250 km.

Efter foton skulle jag bara runda en liten udde men jag paddlade lite för långt tillbaka efter lite miss över storleken (udden var kanske 30 m men jag trodde den skulle vara 300 m).  Men jag hittade övergången till nästa sjö (i samma system och nedstöms). Det fanns en glipa i renstängslet just precis så en kajak kunde gå under.

Efter någon kilometer på nästa sjö tog jag upp på stigen från TRR igen men här kunde hela kajaken rullas.

Efter någon km var jag vid Kilpisjärvi (sjön) och kunde hoppa ner i vattnet igen.

En och en halv timme senare var jag i Kilpisjärvi (ort) och kunde blicka tillbaka.

Det blev 37 km varav 23 i framåt distans. En bastu på det tack.

2024-09-20 10:25   aahnesjo
Suveränt snabbt porterat över kölen. Bastubad i Kilpis väl förtjänat!

2024-09-20 10:26   aahnesjo

Dag 121 Gappohytta - Fjället

I stugan hade jag sällskap av en tysk och två finländare, väldigt tacksam för att jag inte behövde hämta vatten som var 700 m bort.

Jag kunde även värma och torka paddelklädderna ytligare som vidare deparistering. Speciellt skorna kräver extra värme.

Dag 120 Rognli - Gappohytta

När jag inte behöver byta kläder och kajaken var mestadels packad gick morgonbestyren snabbt och jag var på rull redan 7.30.

Stigen var en fyrhjulingsväg så jag kunde fortsätta rulla kajaken på kärran. Men när det började stiga så blev det mer och mer sten på stigen så 4 km/h gick ner mot 2.9 km/h ju mer tekniskt det blev. Men 4 km tog jag mig.

Dag 119 Oteren - Rongli

Utvilad, tvättad och torkat satte jag av mot fjällenpassagen. Även om det hade gått att paddla/tågvada upp längs signaldalsälven, troligt även förbi de två mer svår markerade forsarna på salletlit bilden, blev det mest vägpromenad.

Detta på grund parsitproplemen i Norge och att undvika att transportera vatten uppströms. När jag gick på vägen blev jag stoppad fem gånger av olika bilister. De lungade sig något med förklaring att jag sköljt och torkat all utrustning och de lungnade sig mycket när jag förklarade att jag skulle över fjället och sätta i gränsälvsystemen (som varit infekterade under lång tid).