Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 114 Grindöya - Skeivåg

Det blåste lite mindre än väntat men fortfarande en hel del. En fördel var att jag kunde torka alla underställ på morgonen. Insättningen gick också hyfsat men hade ingen möjlighet att rensa skeddan så det vart en sladdrig överfart. Det lyfte också tre örnar från udden när jag paddlade förbi. Blev först lite nervös eftersom jag nyss läst att norska örnar testar nya villebråd men de nöjde sig med att segla över udden.

Efter kort överfart var det att navigera trafiken i Tromsösundet. Solen gjorde också ett kort besök.

Jag kunde korsa precis under bron och fortsatte sen i Grötsundet. Passerade Tönsnesfyr som gjorde sig bra på bild.

Därefter var det bara följa bergsiden tills jag nådde det som blir turens nordligaste punkt.

När jag väl kom runt så syntes mer av Lyngen i bakgrunden.

Jag hade spannat in en möjlig lägerplats (bland få val), det är alltid lite nervöst att närma sig en gömd plats som om den inte funkar kan ställa till problem. Men det var en bra lägerplats.

Nu är siktet på Lyngsidet och första direkta landtransporten.

2024-09-11 13:58   personnvik
Grattis till att ha passerat nordligaste punkten på turen!

Dag 122 Fjället - Kilpisjärvi

Det var lite regn och lite mulnare denna dag men det var bara fortsätta. Dock med lite förvirring om vad klockan var för telefonen had fått finsk kontakt så tiden hade hoppat en timme.

Efter lite tekniska bärningar över några åsar och bäckar kunde jag börja rulla kajaken igen. Efter några timmar så nådde jag denna vy. Sehr schön.

Dag 121 Gappohytta - Fjället

I stugan hade jag sällskap av en tysk och två finländare, väldigt tacksam för att jag inte behövde hämta vatten som var 700 m bort.

Jag kunde även värma och torka paddelklädderna ytligare som vidare deparistering. Speciellt skorna kräver extra värme.

Dag 120 Rognli - Gappohytta

När jag inte behöver byta kläder och kajaken var mestadels packad gick morgonbestyren snabbt och jag var på rull redan 7.30.

Stigen var en fyrhjulingsväg så jag kunde fortsätta rulla kajaken på kärran. Men när det började stiga så blev det mer och mer sten på stigen så 4 km/h gick ner mot 2.9 km/h ju mer tekniskt det blev. Men 4 km tog jag mig.