Reseberättelser och andra tankar kring friluftsliv och tillvaron utomhus.

Användarnamn: Henket

Intressen: Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Foto, Löpning, Utförsåkning

2024:
September

Vintertur i Grövelsjön

När man kommer hem efter sommarens stora vandring infaller för mig en slags lättare depression. Det är slutet på Augusti kanske, och inget mer finns inbokat då kan det kännas svårt. Det är så lång tid innan man kan komma ut nästa gång.

Idén föddes således till en regelrätt vintertur. En med tält och pulka och allt. Eftersom erfarenheterna av just denna typ av friluftsliv då, när tanken föddes, var nära nog obefintliga tänkte jag att det kanske ändå var bäst att om möjligt inte åka ensam. Så jag satte igång att försöka rekrytera en färdkamrat och följeslagare. Det visade sig vara ganska lätt. En gammal vän som jag under senare år har cyklat mycket med sa direkt ja. Jag behövde inte ens övertala honom.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.