Vandring i Snapphanebygd

Vi vandrade i nordöstra Skåne. Skogsklädda trakter som hyste Sveriges mest framgångsrika gerillaarmé.

De svenska soldaterna brände alla gårdar i nordöstra Skåne som hämnd för deras stöd till Snapphanarna.

Sporrakullas gård låg var i fara men ägaren lurade soldaterna genom att tända eld på stora rishögar.

Soldaterna trodde att gården redan brann och vände om.

Sporrakulla blev därmed en av få gårdar som klarade sig och fick en mytisk status.

Sporrakulla gård
Sporrakulla gård. Om dessa fönster kunde berätta vad de sett.

De djupa skogarna och de många sjöarna skapade en perfekt miljö för Snapphanarna. Den mytomspunna gerillarörelsen som gäckade den svenske kungen. Beväpnade med räfflade gevär och list gjordes överraskande anfall mot den svenska armén. Mest känt är Loshultkuppen. Snapphanarna tillsammans med upproriska bönder från Göinge och Småland rånade den svenska krigskassan.

250 vagnar fyllda med mynt och värdeföremål rövades av Snapphanarna. Kanske Sveriges största rånkupp genom tiderna. Bytet var dem övermäktigt och spreds ut bland den fattiga allmogen, som plötsligt blev tämligen rika.

Det mesta av bytet återfanns aldrig och är fortfarande nedgrävt i skogarna kring Skåneleden.

Snapphaneprästen

Det sägs att prästen i Emmislöv, Mogen Pedersen, låg bakom Loshult-kuppen. Under sina gudstjänster hade han uppviglat bönderna och som präst hade han inside - information om den kungliga karavanen. Men ”rättvisan” nådde aldrig prästen som dog innan rättegången började. Kanske ligger mynten under lager av makadam på banvallen vi vandrar på.

Hjälte eller terrorist?

Synen på Snapphanar som enbart frihetstörstande bönder har förändrats men kommunerna i nordöstra Skåne låter partisanarmén bli grunden för deras besöksnäring.

Östra Göinge kallas för Skånes lunga och det är ingen överdrift. Den regnmättade luften svalkar skönt när vi går på banvallar och skogsstigar.

Göinge, Skånes gröna lunga.
Stenmurar, Sveriges svar på Pyramiderna, men mest för att hålla kreaturen borta från åkern.

Vår helgvandring gick mellan Arkelstorp och Breanäs. Däremellan passerade vi Immeln, Sibbhult och Sporrakullagården.

Det är en ny sträckning av Skåneleden, för i år.

Vi går på den gamla nedlagda banvallen. Passerar stationshus och pietetsfullt renoverade banvaktsstugor.

Ja, det fanns en tid när Sverige var översållat med järnvägsspår, även till mindre samhällen. Tågtrafiken tillkom främst för industrins önskemål och Göinge hade den åtråvärda svarta Diabasen.

Tubbarp station, mellan Immeln och Sibbhult.

Från Sibbhult valde vi att gå på små skogsvägar till Sporrekulla gård som var bebodd fram till 1964.

Stockarna är grånade av väder men i förvånansvärt gott skick.

Det kärnvirket finns inte längre.

Upp och ner över stigar längs mossbelupen trollskog.

Sibbhult kyrka, byggd i trä.

Återigen syns Immeln och semesterparadiset Breanäs, i det som kallas Sveriges sydligaste vildmark. Vattnet är mörkt av hummus men känns lent mot våra kroppar.

En pensionerad fiskare satt sig ned vid vårt bord och berättade historier till långt in på småtimmarna.

Trakterna kring Immeln var vildmark utan vägar och transporten skedde  främst över sjön.

Tunnbindaren var på väg hem över isen till Breanäs, när han hörde ylandet från vargflocken.

Han släppte loss hästen och gömde sig i en upp och nedvänd tunna.

En varg lyckades pressa in sin nos genom en springa i tunnan.

Hantverkaren högg huvudet av vargen och den utsvultna flocken kalasade på kroppen.

Snapphanetrakterna är fyllda av spännande myter och har skapat författare som nobelpristagaren, Harry Martinson.

Stort tack till Nils Olof Nilsland som arrangerade vandringen och till alla andra som höll gott humör trots regnet.

Tack till dig okända kvinna som visade små skogsvägar och stigar mot Sporrakullagården.

Tack till Kim Kimselius och Anders Blidberg, för inspiration.

Text: Anders Hermansson

Foto: Anders Hermansson & Nils Olof Nilsland

Fakta: Vi gick Skåneleden etapperna; 8, 9 och 10.

Ungdomens källa
2024-07-30 08:03   Trottoarbonden
Låter som en trevlig dragning på Skåneleden.
Som en kompis sa ' skånes sista vildmark'.

Svar 2024-07-30 10:33   Anders Hermansson
och badning i Immeln, är som pricken över i:et.

2024-08-01 10:57   niels63
Hej Anders, Tack for en fin berättelse!

Svar 2024-08-01 21:12   Anders Hermansson
Ja, det var en härlig tur.

Ålakusten med öppna sinnen och en labrador

Skåneledens senaste sträcka heter SL 6 Vattenriket och slingrar sig från Göinges djupa skogar längs Österlens stränder till slutmålet, Brösarps backar.

I fjärran hörs skrål från bröllop och ålagille. Några ungdomar spelar hög musik.

Nattvandring på Skåneleden

Med ljudet från Landskrona stadsfest i bakgrunden började vi vår nattvandring mot Helsingborg. Vi hade bestämt att gå från solnedgång till gryning på Skåneleden norrut, längs med Öresund.

Tre män och en liten gårdshund

Mot Lofotens själ

En grupp äventyrslystna skåningar upptäcker Lofotens storslagna natur till fots och med kajak, med övernattning i tält på härliga stränder.