Sent i September

Höstvandring i Göingeskogarna, Sveriges sydligaste vildmark.

Sibbhult, Barnens skog.
Sommaren 1676 var varm och torr. Det nordiska kriget plågade folket i Östra Göinge. Båda sidor plundrade och skövlade. Vreden var stor bland allmogen och från predikstolen uppmanade präster att ansluta sig till de modiga snapphanarna.
Efter gudstjänsten samlas de ilskna bönderna på kyrkbacken.
Prästens uppmaning har blivit bönhörd.
En karavan på 250 vagnar har precis passerat skånegränsen och rör sig mot Göingetrakten. Vagnarna innehåller Karl XI krigskassa.

-           En ofattbar stor summa pengar. Vi måste omedelbart agera säger snapphaneledaren, Gamle Per Persson, till Göingebönderna.

350 år senare är vi på vandring i samma skogar där rånkuppen planerades.
Det är sista helgen i september och vädret är lika ombytligt som snapphanarnas stridskonst är effektiv.
Vi går längs den nyöppnade etappen SL 6 av Skåneleden. SL 6 tar oss från de djupa Göingeskogarna till kusten vid Hanöbukten.
Barnens skog vid Sibbhult lär de unga naturens villkor. Krama träd för att få värme och trygghet. Konstnärer använder naturens formspråk och plötsligt står vi framför en jättestor spindel.
Åter till 1676 där Göingebönderna tillsammans med snapphanarna rånar Karl XI på dennes krigskassa. Det mytomspunna rånet går under namnet ”Loshults kuppen” och bytet är till största delen fortfarande gömt eller nedsmält (dåtidens pengatvätt).
Det är Sveriges genom tidernas största rånkupp och bestod av 40 ton kopparmynt till ett värde av 30 000 riksdaler. Bytet blev även värdeföremål som exempelvis Karl XI:s privata tält.
Tubbarp stationshus.
Skåneleden 6 (SL 6) går omväxlande i skogsterräng och på banvall. Banvallen är det återstående minnet av järnvägslinjen mellan Kristianstad och Älmhult. Ja, det fanns en tid då Sverige var genomkorsat av järnvägslinjer även till små samhällen.
Många tycker att Skåneledens sträckningar är för kringel-krokiga, men det beror på huvudmannen har valt att dra den förbi värdefulla kulturlämningar.
Se där, ett stenbrott. Den svarta graniten var en stor exportinkomst.
Kaffatorp, stationshus.
Går längs banvallen där bönderna flydde med rånbytet, för de visste att hämnden skulle bli svår.
Sjön Immeln är mytomspunnen.
Historier om bönder som slogs mot utsvultna vargar på sjöns is.
Nuförtiden ett eldorado för kanotister.
En störtskur övergår i hagelstorm.
Lerjevallens lägerplats.
Lägerplatsen Lerjevallen är belägen vid traktens skidbacke.
Ja, det fanns en tid då Skåne hade många fina slalombackar.
Det är svampår och Karl Johan finns i mängder. Det blir stuvning till middag.
Lerjevallens lägerplats.
Skåneleden ansluter till den gamla riksvägen mot Kristianstad.
Du känner historiens vingslag under dina sulor.
Fler pietetsfullt renoverade banvaktsstugor och stationshus.
I Arkelstorp drack man brunn. Nykter åtminstone en vecka per år. Sen byggdes Sveriges enda glasspinnefabrik.
Längs med Råbelövssjön med det mäktiga Balsberget på andra sidan.
Vid Österlöv lägerplats, tog vi bussen hemåt.
Efterspelet till Loshultkuppen.
När kriget mellan Sverige och Danmark tog slut förhörde Karl XI Göingebönderna om vart bytet fanns.
Men bönderna hade samfällt tappat minnet och kom inte alls ihåg något rånbyte.
Än idag är det mesta av rånbytet fortfarande försvunnet.
Tack till arrangören Sven för denna trevliga helg. Nästa gång fortsätter vi SL 6 mot Kristianstad och Åhus.
Stort tack till alla medvandrare som orkade med det tuffa vädret.
Och ett speciellt tack till sajten, Banvakt.se, för deras utomordentliga insats i att katalogisera banvaktsstugor och stationshus.

Text & Foto: Anders Hermansson

Läs mer om Loshultkuppen.

Sibbhult, Barnens Skog.
2024-10-15 07:37   Trottoarbonden
Kul att læsa om mina omgivningar.
FInns denna brunn kvar i Arkelstorp ?

Österlen höst

Vandring längs Skånes sydostligaste stränder.

Text & Foto: Anders Hermansson

Ålakusten med öppna sinnen och en labrador

Skåneledens senaste sträcka heter SL 6 Vattenriket och slingrar sig från Göinges djupa skogar längs Österlens stränder till slutmålet, Brösarps backar.

I fjärran hörs skrål från bröllop och ålagille. Några ungdomar spelar hög musik.

Vandring i Snapphanebygd

Vi vandrade i nordöstra Skåne. Skogsklädda trakter som hyste Sveriges mest framgångsrika gerillaarmé.

De svenska soldaterna brände alla gårdar i nordöstra Skåne som hämnd för deras stöd till Snapphanarna.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.