Val av Anorak i främst bomull - ingen GT!

Hej
De flesta tillverkare, som Lundhags - Sylarna Anorak, Fjällräven - Gutulia Anorak, Norröna - Arktis Anorak osv med priser mellan 1400 och 1800 ,säljer anorakar i främst bomull. Skulle vilja ha erfarenheter/tips om vilken jag skall köpa.
Det finns ju även billigare som tex Everest, är de ett alternativ?

tack
/Joel
 
Fjällräven

Jag har en fjällräven Anorak med tillhörande byxor som jag är mkt nöjd med. Bra kvalité, bra storlek på fickor osv, har haft den i 5-6 år och den är fräsch än.
 
Jag skulle nog välja Norrøna Arktis Anorak eller faktiskt hellre en Artisk Anojacka. Skillnaden mellan dessa är hel eller halv dragkedja. För övrigt är de tjockare, tyngre och käns mer regäla än Fjällräven. Har bättre skydd för ansiktet och frågar man mig tycker jag de lämpar sig bättre för högfjäll och arktiska stråk än Fjällräven. Men valet beror som sagt på vad du skall ha den till.
 
Fjällräven

Fjällräven har fler anoraksmodeller. Köpte i julklapp deras expeditionsmodell i orange färg. Den är otroligt påkostad med massor av detaljer, lite för många, men nog är den rejäl. Köpte den på deras "Outlet" i Märsta för 1500, till min man som bara accepterar orange anoraker. Bl.a har den öglor för att fästa vantarna i, kraftiga blixtlås i fickorna, en ficka fram för lavinlina (som följde med), 5 rejäla fickor fram, 1 bak, + allt annat som brukar vara standard på riktiga anoraker.
\C
 
Klassiker

Själv har jag använt farsans gamla blâ bomullsanorak fràn tidigt 60-tal plus tillhörande vindbyxor i samma material under majoriteten av mina turskidveckor i de norska och svenska fjällen. Funkar alldeles utmärkt.

Mvh /Mats
 
Har nåon av dem fortfarande pälsbräm runt huvan? Det värmer mycket bra även om man kan fråga sig om det är kanin/hund eller kattpäls som används.
 
Intersport

Jag har själv köpt en mycket härlig blå bomullsanorak av märket Tux på Intersport, den tåler inte direkt väta eller luft, men den är mycket snygg ;). Jag tycker helt klart att den var värd 400spänn eller vad den kostade.
Annars finns en annan anorak där som jag tyckte verkade intressant, en McKinely. Jag har itne provat anoraken, men jag använder byxorna när jag cyklar till skolan i lite kallare väder jag är mycket nöjd med dem än så länge ivf. Har för mig att jackan kostar 5-600 och byxorna 500, jag tycker denna jackan verkar trevligare än everest.
 
...

Anoraken skall främst användas under vinterfärder i de svenska fjällen. ca två veckor på skidor i ex Sarek är tanken. Tidigt 2004 bär det av förhoppningsvis.
/Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
thomalin Val av trailskor Kläder 1
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.