Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka?

Tänkte skaffa mig en anorak som skalplagg att använda både vår-höst-vinter. Jag blir väldigt varm när jag rör mig och gärna vill ha ett välventilerande plagg och är därför intresserad av ett bomulls/bomull-syntetplagg idtället för ett i g-tex. Tyckte det funkade utmärkt i lumpen att köra med M90 både sommar när det var +30 som på vintern ned till -25 och därför vill jag fortsätta med samma typ av beprövade material.

Vill gärna få lite synpunkter på ovannämnda plagg eller om ni har andra förslag.
 
Traskade in på stadium och fann att de hade en Everest-anorak med yttertyg i bomull och polyester (eller nåt sånt) för 600 spänn. Kan vara värd att kolla på? Jag har iaf rätt goda erfarenheter av Everestjackor, och priset var rätt ok i mitt tycke :).
 
Jag älskar min gamla jacka från Klättermusen. Gleipner i Ventile, dvs 100% bomull. Modellen är utgången sen länge men motsvarande finns.
 
Om det är välventilerande du söker är anoraken underlägsen en jacka med hel dragkedja eller?
 
Det stämmer 7S. Däremot verkar det vara svårt att hitta bomullsplagg som är tillräckliga långa, har huva, och har välplacerade fickor som inte är i vägen för avbärarbälten. Men självklart, är det någon som har förslag på bra bomullsjackor så läser jag gärna om dessa!
 
Bröstfickan, lång över baken och vettig huva gör anoraken svårslagen. Bilxtlåsvarianterna blir svårstängbara när isen fryser i blixtlåsen. KISS roles!
Har tre och ingen till salu. Mönster finns i bodarna för DIYS. Realistiskt projekt.
 
Ventile

Tänkte skaffa mig en anorak som skalplagg att använda både vår-höst-vinter. Jag blir väldigt varm när jag rör mig och gärna vill ha ett välventilerande plagg och är därför intresserad av ett bomulls/bomull-syntetplagg idtället för ett i g-tex. Tyckte det funkade utmärkt i lumpen att köra med M90 både sommar när det var +30 som på vintern ned till -25 och därför vill jag fortsätta med samma typ av beprövade material.

Vill gärna få lite synpunkter på ovannämnda plagg eller om ni har andra förslag.

Jag äger en gammal anorak i ventile och är mycket nöjd med den. Skulle jag köpa nytt tror jag detta vore bra utan jag testat själv.
http://www.west-winds.co.uk/
 
Testat

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17341&plats_id=1368

Nån som har nån erfarenhet av den här? Jag är lite sugen på en sån, men jag vill ha en riktigt stor anorak (så jag får plats med stortröjan). Nu är inte jag så stor, så herr-small kan funka, om den är hyfsat stor i storlekarna. Nån som vet?

Jag gick hem med denna och var nöjd. När jag börja använda den upptäcker man att om en tråd i tyget går av repas hela jackan upp. Annars är modellen mycket bra sommartid. Den är för kort vintertid och jag vill ha stora storlekar och den fungerar inte på vintern. Stora bra kläder hittar man på taiga.se.
 
Hmm, repas upp så lätt låter ju inte så kul. Även om prislappen var trevlig har jag inte lust att dras med saker som är dåliga...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
mstrandbo Fjällrävens stretchtyg? Kläder 10
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
ApOjkpg Fjällrävens Luhkka? Kläder 6
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
Martin Fjäderlätt Vad hette Fjällrävens grågröna färg? Kläder 8
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
rockport Fjällrävens Polar Extreme Jacket Kläder 3
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Nyman Stockholm quality outlet fjällrävens butik/priser? Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.