The North Face??

Förra säsongen köpte jag en North Face Mountain Jacket som jag inte har fått riktigt att fungera. Jag har problem med att det bildas en ishinna på in och utsidan av jackan, jackan fryser helt enkelt till is. Det är precis som att det bildads kondens som fryser vid kyla. Jag har hört att det kan bero på att jackan är för stor. Under har jag underställ och oftast en tunn microfleece.

Är det ngn som har haft liknande problem? Har ni fått rätt vid en reklamation?

Tacksam för alla tips och svar!
 
kondens

Fukt på insidan av jackan är oftast kondenserat svett. Det bildas lättare kondens om jackan är blöt utanpå eftersom den då andas sämre och kyla utifrån leds bättre till jackans insida. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att kondens på insidan fryser till is. Jag använder själv underställ och microfleece under skal plagg. Jag tror att ditt problem är att du svettas mer än vad jackan kan transportera bort (behöver inte vara mycket när det gäller GoreTex). Har jackan ventilationshål under ärmarna så öppna dem, annars får du väll knäppa upp i halsen och/eller ha mindre kläder på dig under. Jag tror inte att det är något fel på GoreTex tyget. Är plagget mycket smutsigt kan du prova att tvätta det för att rensa porerna och öka andningsförmågan.

Lycka till

Peter
 
Is på insidan av jackan är att vanligt problem

Jag undrar bara vid vilken utetemp du har upplevt dessa problem. Vid temperaturer under 20 minus upplever jag det som om det alltid bildas is på insidan av gore-tex plagg. Speciellt vid någorlunda ansträngning. Lösningen på detta problem är att ventilera bättre eller byta plagg. Själv använder jag mig av gore-activent numera windstopper-shell tror jag. Detta membran funkar super vid kalla temperaturer eftersom det andas mycket bättre än gore-tex. Det är dessvärre inte helt vattentätt utan endast, vattenavstötande men detta borde inte vara något problem vid temperaturer långt under nollstrecket. Att storleken på jackan har betydelse är jag övertygad om. De jag har pratat med om detta ämne säger att jackan ska sitta så tajt som möjligt. Detta för att "pressa" ut den fuktiga luften.
Jag är näst intill övertygad om att det inte är din jacka det är fel på utan att detta är ett problem som följer med alla gore-tex plagg. Mer eller mindre i alla fall. Alltså tror jag inte att en reklamation är lösningen men du kan ju alltid gå och prata med försäljare och höra vad de tycker.
Prova också att klä dig mindre under och se vad som händer då. Jag själv använder endast underställ och jacka ned till minus 20. Självklart är detta individuellt och beroende av aktivitet men det går ofta att ta av sig mer kläder än man tror utan att frysa ihjäl.
God tur / Markus Andersson
 
Skaka...

Jag har inte själv upplevt "problemet" men jag har blivit rådd att när det bildas is på jackans insida så ta helt enkelt av den, skaka till, och fukten/isen är borta från kroppen innan den smälter igen och kyler ner dig.
Viis, det funkar lika bra med ett regnställ men när det är varmare så andas ju plagget som det är tänkt...
 
Öka trycket

För att få ut fukten är det viktigt att det är tillräckligt högt tryck som pressar ut vattenmolekylerna. Jackan skall alltså sitta tämligen tight, viket naturligtvis inte pssar när det är riktigt kallt eftersom man då istället vill ha en massa uppvärmd luft innanför. Så lösningen vid kall väder är helt enkelt att inte använda Gore-Tex
 
Du har nog ...

...för mycket kläder under. Har man ryggsäck brukar det räcka med nätunderställ vid hård aktivitet om man är ett svetto som jag. Även ner mot -20. Är det allare kan du testa med två underställ. Om du låter bli att dra åt i ärmar, hals, midja och nedtill så pyser det ut ånga där också.
 
Kyla

Problemet är ju ganska enkelt, vid huden är det ganska varmt typ 30 grader och ju längre bort man kommer från huden så blir det kallare för att slutgiltligen komma till utetemperaturen. En så kallad temperaturgradient!

Är då fryspunkten (~0 grader) innanför jackan så fryser det! Detta händer även med bommulsanoracker som andas massor osv om man svettas mycket och det är riktigt kallt!

Man kan ju försöka få det varmare just innanför gortexjackan, enkelt vid -5 inge kul vid -30!

Jag hade en marmotjacka som frös fast i mitt underställ efter en rejäl stigning med stighudar (nyår och -30 grader)! Det var efter att jag hade tagit på mig en varmare förstärkningströja. När jag gick var nollpunkten utanför jackan, men när jag satte på mig förtärkningsstället så var jackan fortfarande fuktig och nollpunkten flyttades innanför jackan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
omni96 Boots/shoes for Sarek in the summer Kläder 12
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.