The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på

avslutad210712

Gäst
När man läser på TNF's hemsida om ovanstående byxor så står det att de tillhör deras Summit Series som enligt dem bla har följande egenskaper

"Summit Series™ products are the ones that we develop for the most serious athletes. Summit Series™ products feature our athlete-tested and technically-advanced apparel and equipment. This premier collection is designed for expedition use from base camp to summit, where the extremes of weather, terrain and temperature demand the highest level of performance."

Efter fyra veckors användande kom resåren i nederdelen av benen ut genom tyget. Lämnade in dem på affären (Hägglunds i Luleå) och idag fick jag beskedet att TNF inte godtar det som en reklamation utan det är onormalt slitage. Hur hårt har jag då slitit byxorna så jag lyckats slita ut ett par expeditionsbyxor på 4 veckor. Tja jag har använt dem när jag gått till och från bussen vid mina resor till och från jobbet och det handlar om max 2 km extremt opåfrestande användande per vardag. Observera också att byxorna inte är så långa att de släpar ibacken utan de slutar flera cm ovanför. Men TNF kunde vara snälla och laga byxorna för 395:- vilket såklart inte kommer på fråga utan då lagar jag dem hellre själv med något tyg som håller att tom ta med byxorna ut i terrängen.

Sen till Hägglunds agerande. När jag först kom tillbaka till affären med byxorna fick jag höra att jag fick skylla mig själv som använt byxorna därför att, fritt citerat, "de här byxorna är inte till för att användas utan för att vara lätta att packa i ryggsäcken". Tack för den upplysningen. Hade varit bra om jag fått den INNAN jag köpte byxorna. Dessutom pratade Hägglunds om att jag skulle få betala en fraktavgift för frakten av byxorna till och från Belgien där reklamationsärenden avgörs. Vore skoj om någon representant från Hägglunds läser det här och självklart kommenterar det hela även om de kommer att säga att jag "missförstått" något.

Summa summarum av det hela är att det var första och garanterat sista gången jag köper något av TNF's produkter. Och det är tur att det finns andra bra vanliga affärer och nätbutiker för chansen att jag köper något mer hos Hägglunds är nog rätt liten.
 
Alltid tråkigt när sånt här händer. Hoppas det löser sig.
Av TNF:s prylar har jag lite blandade erfarenheter men det mesta är ändå gott.
Gällande Hägglunds bemötande så verkar det inget vidare. Värt att tänka på är dock att butikspersonal inte alltid kan göra så mycket, utan sånt här bör(?) gå via en chef. Har du pratat med ägaren/chefen?
Jag har aldrig besökt Hägglunds så jag har ingen egen erfarenhet av dem men försöker själv att reda ut så mycket som möjlig med butiken innan jag skriver av mig på Utsidan.
 
Urk, stackare! Ibland har man otur med både produkten och reklamationerna när något går fel, och det kan nog hända med många märken. Klen tröst dock.

Jag har ett liknande surtants-ärende med Klättermusen (KM), 2 Grim-jackor som inte alls höll måttet enligt deras egna höga krav och det pris man betalar för deras produkter. Tycker jag! Sen måste jag säga att många funktioner och passform verkligen är bra, men vad hjälper det när kvaliteten inte har relation till priset? Och dessutom marknadsför KM sig ju hårt med att hävda att deras produkter är säkra, slitstarka och långlivade=miljövänliga. Bah, säger jag. Eller så lyckades jag pricka jag 2 måndagsexemplar, maximal otur?

Fick efter mycket hjälp från Göteborgs bästa friluftsbutik Fjällsport igenom reklamation på den första jackan, och en ny i utbyte. Då använde jag nr 2 ännu sparsammare än den nr 1, men inget onormalt användande, utan totalt max ca 3 månaders användning utspritt på 3 år, mest skidåkning. Började delaminera i ärmsluten, ny inskickning till KM, men eftersom jag hade fått nr 1 utbytt tyckte de inte att jag skulle få nr 2 godkänd som reklamation. De sa helt enkelt att kvalitetsfelet (delamineringen) var en godkänd reklamation, men inte för mig, eftersom jag hade fått igenom en reklamation förut! Typ att jag utnyttjade dem. Och Fjällsport kunde denna gång inte göra mer än beklaga, jag orkade inte heller fightas mer. Kunde ha fått ett bra pris av Fjällsport på en annan KM-jacka, men näe... vill inte chansa igen.

Gissa om man blir ännu mer besviken när jacka nr 2 fallerar?
Gissa om man blir förbannad när reklamationen är godkänd, men inte jag som ägare?
Gissa om jag någonsin mer kommer att köpa en KM-produkt?
Gissa om jag rekommenderar någon jag känner att köpa KM-produkter?
Gissa om jag surar och skriver såna här inlägg om KM?
Och länkar till ett gammalt:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3097&reviewID=5905#5905
 

avslutad210712

Gäst
Alltid tråkigt när sånt här händer. Hoppas det löser sig.
Av TNF:s prylar har jag lite blandade erfarenheter men det mesta är ändå gott.
Gällande Hägglunds bemötande så verkar det inget vidare. Värt att tänka på är dock att butikspersonal inte alltid kan göra så mycket, utan sånt här bör(?) gå via en chef. Har du pratat med ägaren/chefen?
Jag har aldrig besökt Hägglunds så jag har ingen egen erfarenhet av dem men försöker själv att reda ut så mycket som möjlig med butiken innan jag skriver av mig på Utsidan.

Nix jag har inte pratat med chefen ännu men jag kommer såklart att göra det. Har haft lite att göra med honom tidigare och han ger ett positivt intryck så vi får se hur det går. "Problemet" med Hägglunds är att de har väldigt bra sortiment och att personalen är både kunnig och trevlig åtminstone så länge inget gått snett. Tyvärr har jag hört ett antal personer som slutat handla på Hägglunds under åtminstone en tid just därför att de anser sig ha blivit nonchalant bemötta när något gått snett.

Visst kan man försöka lösa sånt här innan man skriver av sig på utsidan men TNF sitter nere i Belgien och de anser jag redan att det är lönlöst att ta kontakt med. Dessutom har jag ingen affärsrelation, som det så vackert heter, med TNF utan med Hägglunds. Hägglunds har haft byxorna i 4 veckor och i min värld anser jag att personen som tog emot reklamationen skulle ha gått till sin chef och dagt "här har vi en reklamation som inte tillverkaren vill ta på sig så hur skall vi göra" innan han ringer upp mig och dessutom säger att de vill ha betalt för reklamationen. Om jag köpt byxorna i Luleå och lämnar in dem i Luleå så finns det inte en chans i världen att de kan begära att jag skall betala för frakten till/från Belgien. Att de sen dessutom har sålt ett par byxor till mig som inte får användas utan att upplysa mig om det anser jag vara under all kritik. Men å andra sidan fick de sälja ett par billiga överdragsbyxor till mig eftersom jag var i behov av det så de gjorde förstås en bra affär :)

Nåväl har semester ännu och börjar troligen jobba i morgon så chansen att jag kommer att besöka deras affär är "rät stor" om man säger som så.
 
Reklamation

Hej.

Som första foruminlägg måste jag skriva några rader om detta eviga ämne reklamation. Man blir lite bekymrad över de etablerade butikernas agerande i reklamationsfrågor. Antingen är det av okunskap, vilket borde ha avhjälps för länge sedan genom mångårig näringsverksamet, eller så är det en systematik bland butikerna att skylla på okunskap eller på tillverkaren för att därigenom slippa undan kostsamma och jobbiga reklamationer. Att skylla på tillverkaren kan ju i vissa fall vara ganska enkelt och lönsamt, eftersom kunden kanske tror att det är tillverkaren och inte återförsäljaren som gjort fel, samt att återförsäljaren kanske slipper ersätta en byxa för x-antal tusenlappar samt lägga ner tid på att förhandla med tillverkaren. Kan inte göra anspråk på total korrekthet eller tydlighet i stycket nedan men det kanske är till nån hjälp iaf.

Det verkar som att många, privatpersoner som företag, har en uppfattning om att det är tillverkaren som ska godkänna reklamationen för att man som kund ska få reklamera produkten hos butiken. Dessbättre (för oss privatpersoner) är detta inte riktigt sant. Som sagts tidigare har man som privatperson endast en avtalsrelation med säljaren (butiken) av varan. Därför gäller som många vet konsumentköplagen (KKL). Denna lag är tvingande vilket innebär att butiken aldrig kan förhandla bort några villkor (om exempelvis reklamation) som ger konsumenten sämre rätt än lagen. Och eftersom man som konsument har en avtalsrelation med butiken är det därför denne som ska avhjälpa fel på varan vid reklamation, oavsett vad exempelvis TNF säger. Därför ska man, som privatperson, aldrig behöva fundera över om tillverkaren godtar reklamationen. Är varan att anse som fel i KKL:s mening är det butikens skyldighet att avhjälpa felet genom att exempelvis laga jackan eller fixa en ny och i yttersta fall ge pengarna tillbaka. Hur exempelvis Hägglunds och TNF löser reklamationen i sin avtalsrelation, har du som köpare ingenting med att göra. Fel som visar sig inom sex månader brukar dessutom som utgångspunkt anses vara ursprungliga, dvs. har du använt produkten på ett normalt sätt anses det enligt lagen att felet funnits där när du köpte produkten.

Har handlat på Hägglunds en del och har som föregående inga invändingar för service och kunnande vid inköp, har dock aldrig behövt reklamera så jag har ingen erfarenhet om servicen vid sådana tillfällen.

Ett tips till er alla som måste gå igenom dessa eviga reklamationsärenden (alla ska vi den vägen vandra), läs på konsumentköplagen som är ganska lättfattlig och låna eller köp en enklare bok om konsumenträtt. En sådan bok betalar säkerligen igen sig efter några reklamationsomgångar. Ett tips är Lennart Grobgelds bok Konsumenträtt, som fortfarande används på vissa juristutbildningar. Den kan ge en lite mer pedagogisk överblick av ens rättigheter som konsument.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
omni96 Boots/shoes for Sarek in the summer Kläder 12
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.