Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran?

Goretex funkar för mig i skid och skridskopjäxor i varje fall när jag övernattar i uppvärmda hus.

För vandring sommartid utan mycket snöpulsning avstår jag helst membran.

Thure
Precis! Finns möjlighet till inomhusövernattning varje natt är det något helt annat att använda Gore tex-kängor än vid flerdagarsturer då man sover i tält. Gäller i ännu högre grad vid kyligare väderlek.
 
Vid pålitliga minusgrader och skidåkning med en veckas tältövernattningar så funkade det med Goretexpjäxor för mig i påskas runt Abiskoalperna. Men jag är ingen van vintertältare.

Välvaxade Alfa Skarvet och damasker.

Thure
 
Intressant artikel!

Mannen från Gore (G.O.R.E?) menar att nästan alla Natoländer har mextex-kängor, medan representanten för norska försvarsmakten genmäler att Sverige och Finland faktiskt har traditionella läderskor. Nästan ett eko av många diskussioner här, där många menar att "kontinentkängor" med membran verkar funkar bättre i italienska berg än i svenska surfjäll. Kan det vara en nordisk grej, helt enkelt?

Sen ska man väl inte heller utesluta att militären drivs av ett visst mått av konservatism.

Känga m90 då? Tunt läder, låg och sladdrig, noll ankelstöd, senare årsmodeller av så låg kvalitet att sulorna desintegrerat(sett det själv). Nja den ska vi nog inte skryta med. FMVs upphandlingar går inte alltid bra.
På tal om krav på lagerhållning 😂

Marschkänga 08 är dock Meindl goretex, kvalitetssko.

Det finns två typer av människor, dom som svettas om fötterna och dom som inte gör det. Om man som mig svettas om fötterna är läder eller texmex helt ovidkommande, om jag rör mig kommer fötterna bli rejält fuktiga. Finns det på riktigt folk som svettas så lite om fötterna att man tycker sig känna att läder andas bättre?? Typ lundhags, hela foten är ju gummi, bara skaftet och plösen som då ska andas, really?

Torktider är för mig så oviktigt, inget kommer att torka i tältet, eller när det regnar. Vad som helst kommer att torka vid en kamin eller en högsommardag. Är det bra väder roterar man strumpor lite oftare och har dom på säcken så är tom en fodrad tex-mex känga rätt torr snabbt, torr i mina mått som alltid svettar ner allt.

Har två olika lundhags nu men ska nog fasen hitta en textilbaserad goretexkänga, sitta och vaxa dom där eländena var och varannan kväll för att dom kanske 🤞🏻
Inte ska släppa vatten rakt in efter några timmar i blött ris är tröttsamt.
 
Man behöver inte "svettas" för att avge mycket vatten genom huden, och jag hör till den kategorin. Fick det bevisat när jag låg med dropp, kissade inget men ändå fick be om en extra literpåse till de två om är standard, för att inte vara desperat törstig. Jag är typen som alltid är lite kall och fuktig om fötterna. Kan aldrig ha sneakers med syntetsula utan att simma i dem efter en kort stund, oavsett utetemperatur. Tunna bomulssockor är bara att glömma.

Då får man se till att ha ventilerande och fuktbuffrande innersulor av ullfilt, kork eller läder (mina fötter klarar inget annat utan att få skav), skoöverdelar som "andas", och polstra tjockt med fuktbuffrande lager som ull. Annars blir det vått, kallt och skavigt. Och jo, visst känner jag skillnad på hur ofodrade läderskor "andas" jämfört med membran- eller syntetskor.

Visst blir "buffertlagren" fuktiga ändå (och det är ju meningen), men går man med tält är det mer hanterligt om de utgörs av strumplager och innersulor som man kan ta ut och vädra/torka, än ett tjockpolstrat foder, som sitter fast i skon.
 
Man behöver inte "svettas" för att avge mycket vatten genom huden, och jag hör till den kategorin. Fick det bevisat när jag låg med dropp, kissade inget men ändå fick be om en extra literpåse till de två om är standard, för att inte vara desperat törstig. Jag är typen som alltid är lite kall och fuktig om fötterna. Kan aldrig ha sneakers med syntetsula utan att simma i dem efter en kort stund, oavsett utetemperatur. Tunna bomulssockor är bara att glömma.

Då får man se till att ha ventilerande och fuktbuffrande innersulor av ullfilt, kork eller läder (mina fötter klarar inget annat utan att få skav), skoöverdelar som "andas", och polstra tjockt med fuktbuffrande lager som ull. Annars blir det vått, kallt och skavigt. Och jo, visst känner jag skillnad på hur ofodrade läderskor "andas" jämfört med membran- eller syntetskor.

Visst blir "buffertlagren" fuktiga ändå (och det är ju meningen), men går man med tält är det mer hanterligt om de utgörs av strumplager och innersulor som man kan ta ut och vädra/torka, än ett tjockpolstrat foder, som sitter fast i skon
Men vad fint, då är vi två åtminstone, jag kan sitta på kontoret kall om fingrarna och huttra, men fotsulorna är blöta i jobb-tofflor fast resten av kroppen är kall, nått är ju felkalibrerat.
Dricker även i snitt 3+ liter vatten per dag utan att kissa nått överdrivet.
Antar att jag är värre än dig då för mina fötter regerar instinktivt på tryck mot sulan == svettas oavsett om jag redan är kall om foten, sen har jag förfrusit 4 tår på vänsterfoten så dom eländena blir först blöta sen vita tämligen omgående 😑
Sällan ett problem vid plusgrader, men vintertid är ett par torra strumpor mer heligt än sovsäcken nästan.
Svettas nästan löjligt när jag tränar också, om jag är ute och springer vintertid så är mina fingrar pisskalla 20min sen helt okej en halvtimme sen är handsken så blöt att jag blir halv-kall men okej till jag kommer hem och får vrida ur den.

Sjukt OT förlåt men kändes som diskussionen om gtx eller inte i Försvarsmakten redan flugit.
Som sagt har FMV haft marschkänga 08 sen ja 08, men inte som standard
 
Inte helt OT, bjornbuse - det här "erfarenhetsutbytet" visar ju med all önskvärd tydlighet att vi alla är olika. Men om någon försvarsmakt eller annat kollektiv ska hitta någon minsta gemensam nämnare för sin upphandling, så borde det väl vara skor som dels "andas", och dels tillåter tjocka urtagbara buffertskikt. Det skulle ju passa även de "torra" typerna, men tvärtom skulle ju inte gå.
 
Inte helt OT, bjornbuse - det här "erfarenhetsutbytet" visar ju med all önskvärd tydlighet att vi alla är olika. Men om någon försvarsmakt eller annat kollektiv ska hitta någon minsta gemensam nämnare för sin upphandling, så borde det väl vara skor som dels "andas", och dels tillåter tjocka urtagbara buffertskikt. Det skulle ju passa även de "torra" typerna, men tvärtom skulle ju inte gå.
Det har du helt rätt i. Jag är tyvärr för gammal för att ha testat känga 08 just i det militära, i hemvärnet har vi inte fått plocka ut så fina grejer. Men vi kör ju alla med våra privata så att säga. Om jag har nån erfarenhet efter 9 år i hemvärnet, krypandes i gruset.
Gör man några som helst militära övningar så
märker man fort att det finns ungefär ingen civil verksamhet som sliter utrustning på det sättet. Man kryper inte runt i grus generellt, det är kanske klättrare som har nästan samma slitage.
Jag har haft m90 jag har haft Lundhags jaure high, ökenkängan, och Lundhags professional. Inte haft gtx inom Försvarsmakten. Mina plutons kamrater hade privata dock och skinn-ytter i nedre sko tål mindre än cellgummi, så mycket är säkert, om den skon istället håller ditt stridsvärde längre i form av komfort 🤷

Med det sagt tror jag average Joe skulle tjäna på dessa uppgraderingar

Stridssystem 2026 bör vara:
Lundhags forest 2 wide och
Vinnterkänga: Lundhags skare expedition(utbytbar filtsko)
Stöveln är fine as is
Vinterstövel: kan ifrågasättas men isåfall ett par neopren 16+mm, baserat på det vi sett i Ukraina så ja kanske ändå.
 
Intressant!
Och jo, klättrare sliter på grejer :p
Inget annat än läder + skyddskant av gummi runtom, håller någon rimlig tid. Krig måtte vara än värre. Ryssarna vann dock sitt stora fosterländska i lindor + "valonki" (filtstövlar).
 
Jag förstår inte riktigt varför man ska ha membran i skor. membran andas eller är vattentätt, i princip, men inte båda samtidigt. Så om skon blir blöt så slutar den andas. Sen har vi fenomenet att om man sätter sig på en blöt bänk med membran byxor så kommer den varmare insidan förånga vatten som sugs in från utsidan, dvs du blir blöt. Det borde hända samma sak i blöta skor. Från början var ju iden att med en större yta på utsidan membranet så fick man en nettofukttransport innifrån ut. Men om utsidan blir blöt så blir det omvänt.
Sen är det lite intressant att gore varianten som var av teflon från början nu är samma material som alla andra, och inte nädvändigtvis bättre.
 
Intressant!
Och jo, klättrare sliter på grejer :p
Inget annat än läder + skyddskant av gummi runtom, håller någon rimlig tid. Krig måtte vara än värre. Ryssarna vann dock sitt stora fosterländska i lindor + "valonki" (filtstövlar).
Ska vi vara petnoga är ryssar skitdåliga på krig, deras knektar lider alltid och dom har horribel materiel. Dom förlorade 1/3 (uppskattat) del av dom ca 7-8 miljoner som gick åt(enbart militärer) i ww2 bara till köld och sjukdom. Så att ta något från dom avstår jag starkt ifrån.
Alla frös ihjäl i drivor på båda sidor.
Dom vann inte heller, väst vann, dom var med på ett hörn när usa öppnade kranen och gav dom materiel.

Vågar påstå att inget någon använt söder om 1980 är bättre än något vi förfinat idag
 
Jag förstår inte riktigt varför man ska ha membran i skor. membran andas eller är vattentätt, i princip, men inte båda samtidigt. Så om skon blir blöt så slutar den andas. Sen har vi fenomenet att om man sätter sig på en blöt bänk med membran byxor så kommer den varmare insidan förånga vatten som sugs in från utsidan, dvs du blir blöt. Det borde hända samma sak i blöta skor. Från början var ju iden att med en större yta på utsidan membranet så fick man en nettofukttransport innifrån ut. Men om utsidan blir blöt så blir det omvänt.
Sen är det lite intressant att gore varianten som var av teflon från början nu är samma material som alla andra, och inte nädvändigtvis bättre.
Väldigt enkelt, mebran är i det närmaste undehållsfritt, köp en känga gå i den 5 år, förhoppningsvis är den tät än. Köp en läderkänga, bli pissblöt om du inte vaxat den varannan dag, kanske inte ens då

Du tror en vattenmättad känga andas?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
TreeWalker Extremities Multisport GTX Kläder 0
Kajsa N Garmont Syncro GTX Kläder 2
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
-Patric- GTX Kläder 11
elohim 'Tibet Anfibio GTX' från Lasportiva - Bra sko..? Kläder 0
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
XPAT GTX vs. Cordura Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
mcpete Garmont Troophy II gtx? Kläder 0
glimmen gtx-byxor till turskidåkning mm Kläder 5
anod Epic vs. GTX Kläder 1
cyrX kängor: Salomon trek 5 GTX Kläder 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.