damasker i GTX eller?

har höga Meindel kängor sedan början på 90-talet, har funkat skitbra men nu ere snart bytardax och jag kommer ihåg mina lägre Boreal och LaSportiva kängor jag oxå haft å e nu sugen på låga pjukk denne gången.. Men det e inte känger det handlar om utan damasker, jag undrar vad det finns där ute och vad man skall tänka på.. Jag har ingen som helst erfarenhet av damasker förutom dom vita på högvakten..

Såå.. pågar å töser, ge mig lite hjälp på vägen..
 
Jag använder ibland dessa, från ditt favoritmärke Norröna;-)

143_mellom.jpg


De är i bomull/poly, inte GTX. GTX verkar lite overkill i damasker tycker jag. Fungerar bra på vintern och håller snön borta, och skyddar brallor bra på sommaren. Urvalet av bra byxor som har bra förslutning nertill är begränsat. Jag gillar att dra åt byxorna á la m/59 längst ner. Med damasker ökar mitt urval av brallor.

Resårsnörena som spänner fast, tätar damaskerna får man byta ut ibland, men det är inte så ofta och de finns lösa. Ganska lätta att få på och av. Dragkedja framåt med skyddsklaff och kardborre, en tryckknapp nertill och en upptill, snöråtdragning längst upp, förstärkt tyg nedtill.

Raskesven
 
Mine erfaringer:

Det viktigste er at de er i et stoff som andas. Jeg testet Stadiums damasker for skridskoåkning når jeg gikk på ski, og jeg hadde et tykt lag av is på innsiden etter en dag ute. De er laget i Cordura, som omtrent potte tett. Anbefales ikke.

Altså - andas.

Om du skal bruke de primært mens du går uten ski bør du ha stålwire under skoen. Strikk fungerer utmerket, men fortrinnsvis om du benytter ski. Om man går i sten og ur slites strikken raskt av.

Selv har jeg et par Norrøna-gamasjer i bomull, og det fungerer helt greit. De andas bedre enn gore-tex når det er kald, men blir fuktige når det er mildt.

En slitekant på innsiden av ankelen er også et pluss, og helt nødvendig om man bruker stegjern.
 
Tror norrønas är bland de bättre? Men jag har nästan bara använt norrøna också! Så vad vet jag? :)

Jag har både en gtx och b/p. B/p damaskerna funkar bra till allt, nästan. Det är väl de du antagligen bör köpa. Men har du vadmalsbyxor är gtx bättre, en bra kombination på bl.a hösten.

Du ska inte ut om vintern eller? Ifall, då blir valet mellan gtx och b/p varianten lite mer invecklat, tycker jag. Det beror lite på, hur kallt och hur mycket snö det är, och vad du har för byxor. Jag vill nästan säga, köp båda.. Är det extremt kallt och du ska på kalfjället, då fungerar hemmasydda vadmals-damasker bäst! Ett måste för alla grottnissar, och gottnisse-wannabe's som mig.. :)
 
Berghaus Yeti

Min favorit är Berghaus Yeti. De är i GTX med en kraftig gummimanschett nedtill som mer eller mindre håller tätt nedåt (inte för vad och liknande, men bra ändå). De är perfekta till alpinism och skidturer. Jag är dock lite tveksam till att använda dem till "ren vandring" då jag dels inte tycker att damasker är helt nödvändigt samt att risken finns att gummit slit onödigt mycket. Jag betraktar dem som suveräna snödamasker, särskilt i slasksnö. I torrare klimat använder jag inte damasker. Om du som det verkar mer är ute efter vandringsdamasker kanske det finns bättre (och billigare) alternativ.

http://www.berghaus.com/index.asp?bhcd2=1109701737
 
takkar päjkar... nu fick jag mer å tänka på.. ere någon av er som kör damasker med kontinentala pjukk som e lite lägre, jag har ju haft höga kängor läänge nu.. funkar den kombintaionen bra?
 
Påsydda damasker

Bland långfärdsskridskoåkare finns det de som har goda erfarenheter av låga skor med påsydda damasker se http://snabelslash.com/bo/?m=3&article=101

Personligen har jag sytt ett par Goretexdamasker för vinterbruk som jag är mycket nöjd med. Slitdelen över skon är sydd i Fjällrävens ryggsäcksväv.

Jag tycker att det är viktigt att damasken inte är för bylsig. Varianter utan blixtlås är lättare tätare och håller bättre men är aningen krångligare att ta på och av.

Ett alternativ är byxor med integrerat snölås. Jag har goda erfarenheter av Mammuts Champ byxa i modemateralet Schoeller dryskin. http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=686

http://www.addnature.com/default_re...tp://www.addnature.com/product.asp?pf_id=2383

Thure
 
Miljontals kontinentala bergsvandrare kan ej ha fel: kontinentala kängor med damasker fungerar!

Skulle t.o.m kunna drista mig till att utbrista att denna lösning ár mer polyvalent än höga-kángor-lösningen-

Själv har jag faktiskt tvenne par damasker: ett par gamla Norröna i bomull, som köptes pà den tiden man behövde dem för lángdskidâkning. Dvs bra till snö etc. vid minus-grader.

Är det slask, regn etc. ár bomull inte sâ bra, som vi vet. Slistarka och vattentáta damasker i Cordura el dyl. blir svettigt, inte sà bra de heller, men funkar.

Själv har jag därför ett par damasker i GTX för bruk vid slask, regn etc. Vattentätt och hyffsad transpiration.

mvh, Mats
 
Tack Thure för Länkarna.. :)

Malindo, kan du drista dig till att ge mig tips på en bra kombo med GTX-damasker och kontinentala pjukk.. eller ska jag satsa på tidigare säkra kort som boreal och lasportiva, jag tänkte på "du vet vilket" märke som du inte skall göra reklam för men det borde vara ok om det är en direkt fråga?
 
Outdoor design damasker.

Jag tycker att Outdoor design har ett gäng schyssta modeller på damasker både Gore Tex modeller och även en modell i en vaxad rutarmerad Canvas bomull. Samma väv som Macpac använde förr i sina ryggsäckar. Grymt vattensäkra o tåliga förutom remmen under foten som av någon anledning alltid är bättre på Gore Tex modellerna. Här i Götet finns dom iallafall på Fjällsport.
Själv har jag alltid använt Gore Tex damasker och varit nöjd med det.
Lycka till. Olof.
 
-Patric-; sa:
Malindo, kan du drista dig till att ge mig tips på en bra kombo med GTX-damasker och kontinentala pjukk.. eller ska jag satsa på tidigare säkra kort som boreal och lasportiva, jag tänkte på "du vet vilket" märke som du inte skall göra reklam för men det borde vara ok om det är en direkt fråga?

Tja du, pojk, jag vet inte vad jag ska säga. Har ju hört ryktas om ett annat spanskt märke som börjar pâ just B. De ska visst vara helt Ok har jag hört. Jag har faktiskt ett par själv.. tillsammans med mina Damasker av märket Millet i GTX funkar det alldeles utmärkt, som sagt.
[Ändrat av Malindo 2005-03-02 kl 11:31]
 
Extremities

Jag skulle rekomendwera; http://www.terra-nova.co.uk/extremities/gaiters.shtml#tgaiter Extremities damasker för vinter bruk framförallt vinter camping. När man ska ut ur tältet för att lätta på behovet, känns det bra att bara kunna hoppa in i dojjorna och dra upp blixtlåset på damskerna.
Jag har haft ett par i plast (inte gtx) det bildas is mellan byxan och damaskern vid tex. längre skidturer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
MaSt Black Diamond damasker Kläder 1
godivaex Damasker eller inte? Kläder 18
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
tom_tom kängor + damasker Kläder 13
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
PJE Damasker - materialval Kläder 6
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
zzeezz Damasker? Kläder 4
pjurka Damasker? Kläder 1
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Damasker + låga kängor? Kläder 12
daniel.olsson_sdc.se Damasker Kläder 2
tocar Erfarenheter av damasker? Kläder 1
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.