Denna krympande ull. (merino)

Om du följer

tvätt råden så bör tröjan inte krympa nämnvärt. Nackdel med 100 % Merinoull kan vara slitstyrkan.

Thure
 
Fast nu var ju frågan om den krymper ;)
Precis som Thure säger så krymper den inte om du följer tvättråden. Det du bör tänka på när du skall tvätta den är att inte använda vanligt tvättmedel eftersom detta bryter ned ullen.
Det finns speciella ulltvättmedel men jag ser dessa som dyra och svåra att få tag i. Själv använder jag olivtvål som jag river och använder som tvättmedel. Detta fungerar alldeles utmärkt. Du skall inte heller använda något sköljmedel alls.
//Peter
 
Mina merinotröjor har inte krympt, snarare tvärt om, torktumlar dem ibland för att tighta till dem.
Använder flytande Y3 både till merino och silke.
 
Jag tvättar mina ullunderställ och ullfrottéställ från Icebreaker och ullmax i 40 grader med vanligt kulörtvättmedel. Om dom börjar stickas så får dom dra en stund med lanolin i handfatet, sen är dom jättemjuka och goa igen!

Finns ju olika kvaliteter dock och vad det där är, till det priset är ju svårt att säga. :)
 
Mina merinotröjor har inte krympt, snarare tvärt om, -- klipp klipp--

Precis, min erfarenhet är också att de inte alls krymper om man följer tvättråden. De flesta merino-plagg jag har töjer sig lite medan man använder dem, blir lite "hängigare" liksom, men det går tillbaka vid tvätt.
Eftersom de inte har samma tendens att stinka som syntetställ, så använder man ju plaggen i rätt många timmar/dagar innan tvätt, då är de ibland lite "hängigare".
 
Jag har massor av Queshua-kläder, det är riktigt bra kvalitet. Och så länge Decathlon inte finns i Sverige så vet ingen att det är billighetsrejor...
 
Jag har massor av Queshua-kläder, det är riktigt bra kvalitet. Och så länge Decathlon inte finns i Sverige så vet ingen att det är billighetsrejor...

Har själv lite saker från Decathlon sedan tidigare, tycker också att produkterna är bra kvalite på.
I en pris jämnförelse ja då kan man ju göra rena klipp på vissa produkter, är vad jag tycker.

De lämnar också bra garantier, som på denna tröja 2års garanti vad det nu innebär.
Men det låter bra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Andtrax Någon som känner igen denna? Kläder 0
henkealf Fjällräven Kodiak Parka, var är denna jacka billigast? Kläder 0
JMel Krympande Meindl Kläder 22
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.