Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni?

Hallå. Ny här på forumet men har hängt på forumet som gäst till och från. :)

Då jag är en fattig student med familj och villa så söker jag bra och ekonomiska alternativ till att hålla värmen i vinter när jag ska ut på 2-3 dagars vandringar.
För att ni ska få en inblick i vad som fungerat tills nu; så rabblar jag upp det jag använt senaste vintrarna.

I vintras vid ca -20℃ trivdes jag med ett billigt syntetunderställ, tunn fleecetröja och en ulltröja på överkroppen.
På benen använde jag det billiga understället och mina skidbyxor.
Fötterna fick hemmastickade ullsockor och ICA Maxi 399kr "vinterkängor".

Mitt problem är att jag ibland blev för varm och tog då av mig ulltröjan och det är då helvetet brakar loss.
Både fleecetröjan, underställsöverdelen och skidbyxorna har glödsprättshål och rivhål efter grenar och stenar. Minsta lilla droppe från smältande snö blev som kylklampar på axlarna och mina knän.

Så jag måste ju köpa vettiga kläder till denna vinter, som passar mig och mitt pyssel i skogarna.
Då min mor jobbar på garnaffär så tänkte jag be henne sticka merinounderställ liknande det som Aklima säljer (nättröja och nätlångkalsonger). Sen köper jag nog Ullmax 2-delat merinoställ utanpå nätunderstället. Som yttersta del kör jag vidare på ulltröjorna jag har. Tror ni det funkar som de enda kläder jag har med mig på en 2-3 dagars vandring?

Men vilka prisvettiga ytterbyxor finns det som tål lite knästående och stenriv?
Är det någon variant av ITABs byxor kanske? Bor ca 15km från dem, nämligen.

Hoppas ni som har mer erfarenhet än mig kan lotsa mig på rätt spår så jag slipper köpa nya kläder efter varje vinter.

Tackar//David
 
Vad bra att ITAB-byxorna håller måttet. Just de du länkade till var de jag var intresserad av.
Det blir till att köpa ett par sådana.
Tackar för hjälpen.
 
Engelsons ullunderställ