Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni?

Hallå. Ny här på forumet men har hängt på forumet som gäst till och från. :)

Då jag är en fattig student med familj och villa så söker jag bra och ekonomiska alternativ till att hålla värmen i vinter när jag ska ut på 2-3 dagars vandringar.
För att ni ska få en inblick i vad som fungerat tills nu; så rabblar jag upp det jag använt senaste vintrarna.

I vintras vid ca -20℃ trivdes jag med ett billigt syntetunderställ, tunn fleecetröja och en ulltröja på överkroppen.
På benen använde jag det billiga understället och mina skidbyxor.
Fötterna fick hemmastickade ullsockor och ICA Maxi 399kr "vinterkängor".

Mitt problem är att jag ibland blev för varm och tog då av mig ulltröjan och det är då helvetet brakar loss.
Både fleecetröjan, underställsöverdelen och skidbyxorna har glödsprättshål och rivhål efter grenar och stenar. Minsta lilla droppe från smältande snö blev som kylklampar på axlarna och mina knän.

Så jag måste ju köpa vettiga kläder till denna vinter, som passar mig och mitt pyssel i skogarna.
Då min mor jobbar på garnaffär så tänkte jag be henne sticka merinounderställ liknande det som Aklima säljer (nättröja och nätlångkalsonger). Sen köper jag nog Ullmax 2-delat merinoställ utanpå nätunderstället. Som yttersta del kör jag vidare på ulltröjorna jag har. Tror ni det funkar som de enda kläder jag har med mig på en 2-3 dagars vandring?

Men vilka prisvettiga ytterbyxor finns det som tål lite knästående och stenriv?
Är det någon variant av ITABs byxor kanske? Bor ca 15km från dem, nämligen.

Hoppas ni som har mer erfarenhet än mig kan lotsa mig på rätt spår så jag slipper köpa nya kläder efter varje vinter.

Tackar//David
 
Vad bra att ITAB-byxorna håller måttet. Just de du länkade till var de jag var intresserad av.
Det blir till att köpa ett par sådana.
Tackar för hjälpen.
 
Engelsons ullunderställ

är mycket prisvärt. jag gillar speceillt blixtlåset i halsen vilket underlättar regleringen av värmen mycket. Slitstarkt kliar inte. Svarta färgen tycker jag är snyggast. Har köpt flera stycken för att ha att byta med när jag tvättat det ena. Använder det nästan dagligen till bl a cykelpendling under vintern.

http://www.engelsons.se/alla-8/understall/ullfrotte-set

Thure
 
En långbyxa i ullflanell eller motsvarande från second hand är inget dumt alternativ (ju äldre ju bättre, förr hade man galet tjocka tyger i kostymer, har ett par som är dedikerade vinterfriluftsbyxor i kamgarn som är typ som kappull, pris 30 kronor). Utanför storstäder har secondhandbutikerna ofta riktigt bra priser. Ingen nöttålighet att tala om men det går ju alltid att sko skenben och knä med valfritt nylontyg själv. Kanske sticka på en benficka av bara farten? Kör imsevimse ulltvätt och ullkur på dem så kommer de bli bättre än nya. Ullkur ska man använda på allt i ull, gör det mer fukt- och smutsbortstötande.
 
Härligt om du bor nära ITAB. Deras kläder kan vara extremt bra för vad man betalar. Dock har vissa av deras modeller minst sagt udda passform. Så om man har möjlighet att gå i butik och prova är det guld värt.
 
Har ett par

såna M39 byxor själva tyget utmärkt men tråden i sömmarna är dålig kanske är det bomullstråd som inte tålt tidens tand i förråd.

Thure
 
Bor i såna brallor på vintern (försvarets gamla vadmalsbrallor), och de är vansinnigt sköna (förutsatt underställsbrallor under). Håller med thureb om sömmarna, men det är rätt lätt fixat, bara att köra ett varv till med symaskinen.

Hur som, jag saknar nåt vind-/vattentätt att dra på överst i din lista på kläder, men annars tror jag nog att de duger, beroende lite på var och när du ska vandra.
 
Bor i såna brallor på vintern (försvarets gamla vadmalsbrallor), och de är vansinnigt sköna (förutsatt underställsbrallor under). Håller med thureb om sömmarna, men det är rätt lätt fixat, bara att köra ett varv till med symaskinen.

Hur som, jag saknar nåt vind-/vattentätt att dra på överst i din lista på kläder, men annars tror jag nog att de duger, beroende lite på var och när du ska vandra.

Jag nämnde inte att jag har en poncho i ryggsäcken som duger hyfsat. Iaf så att jag att hinner slå upp ett läger och göra mig hemmastadd (börjar det regna rejält brukar jag som regel alltid stanna och slå upp läger).

Utöver kläderna på dagen så har jag klarat mig fint på natten med en Snugpak Jungle bag, 1,5kg alpackafilt (varmt) DD Tarp och 2 st 3/4 uppblåsbara liggunderlag på 40mm tjocklek styck så man slipper markkylan. Att jag har 2 st beror på att jag vill gardera mig mot om en av dem går sönder i stället för att använda 1 st tjock. :)
 
Har hittat tunna svarta yllestrumpor hos Dressman som funkar kanon under sommaren och som innerstrumpor i raggsockorna på vintern. Köpte ett gäng i veckan 99 kr för 4 par... :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.