Kajka 75 vs Bora 80

Hej!

Jag har för avsikt att köpa mig en ryggsäck, valet just nu står mellan Kajka 75 och Bora 80. Är självklart öppen för fler förslag.

Förutsättningarna är att ryggsäcken skall användas till fjällvandring, svårighetsnivån på vandringen kommer med största sannolikhet inte bli värre än svenska förhållanden. Idag vandrar jag tillsammans med någon, i framtiden räknar att jag ibland kommer att göra en och annan tur ensam, där av storleken. Mina fysiska förutsättningar är att jag är 187 lång och väger ca 95 kg. (rekommenderar ni bora säcken så finns det tre längder på den som jag förstått, är medium eller large att föredra? )

Saken är sådan att jag testat båda i butik och tycker båda sitter bra. Dessvärre utgör inte direkt plastpåsarna som ska fylla ut väskorna någon direkt vikt, skenet kan således bedra. Mina erfarenheter från olika ryggsäckar är dessutom mycket begränsade, båda ryggsäckarna är vida överlägsna vad jag tidigare använt.

Som jag förstått så är det viss skillnad i midjebältets konstruktion mellan dessa säckar. Vad detta innebär i praktiken, utöver att bora säcken enligt säljaren skulle vara mer följsam vet jag inte. Någon får gärna förklara berätta mer. Vad finns det mer för skillnader att tänka på & väga in i beslutet?

Jag har sökt lite på forumet och hittat några trådar kring de båda säckarna. Båda verkar lovande, så förhoppningsvis blir jag nöjd oavsett val. Tillverkningsfelet hos Kajka ryggsäcken är ju numera löst. Trådarna ger däremot inte någon direkt samlad komparativ bild, utan bara ögonblicksbilder utifrån användandet i stunden givet individens upplevelse. Några få inlägg jämför de större modellerna av respektive ryggsäck, dessvärre utan att ha praktiskt erfarenhet av dem.

Utifrån den samlade erfarenhet som finns här på forumet hoppas jag kunna få viss vägledning och hjälp, så mitt val blir så bra det kan bli.

Många tack på förhand.


//Ångström

Ps jag vet att fjällrävensäcken kan uppfattas som mer gubbig och Arc´Teryx mer trendig, men sådant skiter jag egentligen i ;-) Huvudsaken är att säcken funkar idag och förhoppningsvis om 10-15 år.
 
Bora

jag köpte förra sommaren en Kajka men fick sedan lämna tillbaka den. Ville inte ha en likadan eftersom jag tyckte det var en lite tveksam konstruktion som föranledde reklamationen.
Fick då tipset att titta på Arcteryx eller en Norröna och det slutade med att jag köpte en Arcteryx Bora.

Jag hann bära en tung vattendunk i Kajkan några "träningsturer" innan jag återställde den. Boran vandrade jag med en 8 dagars tur förra sommaren, ca 17 kg., och har hunnit med några promenader i sommar här hemma med ca 18 kg. Kan nog hålla med den försäljare du pratade med, att Boran känns lite mer följsam , just vad gäller höftbältet. Man känner inte av det alls.

I övrigt kan jag inte säga så mycket, det är ju mera en personlig smaksak hur man vill ha olika fickor och remmar placerade. Boran har som standard 2 st hållare för vattenflaskor på höftbältet och det tror jag inte Kajkan hade ....?
Priset skiljer ju inte heller så mycket.
 
jag köpte förra sommaren en Kajka men fick sedan lämna tillbaka den. Ville inte ha en likadan eftersom jag tyckte det var en lite tveksam konstruktion som föranledde reklamationen.

Tack för återkopplingen. Får jag fråga vad det var med konstruktionen som gjorde att den kändes tveksam? Du lämnade trots allt tillbaka den. Med din bakgrund (vad som framgår av medlemsprofilen) så har du ju ändå lite rutin, det lär således inte varit allt för enkelt lätt att upptäcka ev problematik med konstruktionen. För mig som inte är torr bakom öronen blir det i sådant fall bra nära på omöjligt att inse. Nog för att man lär sig bäst av egna misstag, men kan man lära sig av andras utan att behöva begå dem själv är det ju ännu bättre. :)



Finns det fler uppfattningar och erfarenheter där ute?
 
Konstruktionen

tyckte jag var lite vek just i det som krånglade för dem. Var om jag inte minns fel axelremmarnas infästning upptil. Var någon sorts metallstång som inte satt fast ordentligt. Infätsningarna var för veka och det var risk att man kunde tappa hela säcken i marken.. Har ingen aning om hur de löste problemet men de var i vart fall kundvänliga och tog tillbaka alla säckarna plus att man kompenserades.
Säcken var byggd så at just den stången inte gick att se utan att "riva" säcken. De har säckert fixat detta nu på bästa sätt. För mig var det väl kanske mera en olust att köpa en likadan eller bara låta dem bygga om den jag hade. Känndes otryggt.
 
Har ingen aning om hur de löste problemet men de var i vart fall kundvänliga och tog tillbaka alla säckarna plus att man kompenserades.
Säcken var byggd så at just den stången inte gick att se utan att "riva" säcken. De har säckert fixat detta nu på bästa sätt.

Förlåt, då missuppfattade jag dig. Trodde du syftade till något annat än det generella felet som föranledde att man fick byta in samtliga säckar. Trodde du hade testat den under tiden du hade möjlighet att byta på öppet köp, dvs något fel som mest troligt skulle funnits kvar idag. Förhoppningsvis har de lyckats rätta till det gamla felet på ett tillfredsställande sätt.

Med vänlig hälsning

Ångström
 
Jag har inte provat Kajan. Men jag har en Bora 95 sen ett par år tillbaka. Den är fantastiskt skön att bära. Den stora nackdelen är att den är så tung. Jag tycker den har en massa onödigt features som längsgående dragkedja, öppningsbar botten etc. Men det har ju alla den typen av ryggsäckar så.... :)

Om det är den typen av rygga du vill haså är Bora'n kanon. Jag har burit 40 kg i den en hel dag och det funkar fint (det var jävligt jobbigt men ryggan satt kanon!)

Idag använder jag den när jag ska bära mycket saker (hela familjens packning, mkt klättergrejjer etc) men använder annars något mindre och lättare.

/D
 
Mina erfarenheter av Bora/Kajka

Jag köpte alldeles nyss en ryggsäck och mitt val stod också mellan Bora 65 och Kajka 75, så jag kan berätta lite om mina funderingar och slutsatser.

Det första jag skulle tänka på om jag skulle köpa en säck igen är om jag vill ha en säck som väger 3+ kg. Det kan vara värt att prova t.ex. en Haglöfs Matrix 70 eller en Osprey Aether 70 för att se om de passar bra. De väger nästan bara hälften av vad Boran eller Kajkan väger. Jag har själv inga erfarenheter av de säckarna förutom att jag vet att de är lätta.

Nåja, till valet mellan Boran eller Kajkan: Jag köpte båda säckarna och tog hem dem för att kunna jämföra dem grundligt och packa dem med mina grejjer. Utnyttjade sen öppet köp på väskan som jag inte ville ha. Mitt tips är iaf. att se till att packa väskan med ungefär den marschvikt du tänker ha innan du bestämmer dig och "klipper lapparna" på den. Du märker inte hur ryggan beter sig innan du har full marschvikt i den och i butiken verkar alla väskor bra när de är fyllda med kuddar. Packa den tungt med dina grejjer och dammsug sen lägenheten med ryggan på. Då märker du hur den beter sig. :)

Boran: Sitter skönt på ryggen om de fasta storlekarna passar dig. Satt som ett smäck på min rygg. (Storlek Regular trots att jag är en liten kille) Ryggplattan kändes "tunnare" än Kajkans vilket gav mer kontakt med lasten och bättre kontroll. Boran är dessutom vara lite böjd längs med ryggen vilket flyttade tyngdpunkten längre fram och gjorde mig mindre baktung. Nackdelen med att den är böjd är att den blir lite svårare att packa när man har långa, raka saker som t.ex. tältpinnar. Största nackdelen med Boran tyckte jag var att höftbältet var lite obekvämt. Thermopanelerna på bältet är ganska homogent hårda och jag kände mig lite blåslagen på höftbenet efter ett tag. Vidare tyckte jag höftbältet var lite "vekt" vilket gjorde att jag drog åt höftbältet hårdare vilket gjorde mig än mer blåslagen.

Kajkan: Bärsystemet går att justera steglöst och borde passa vem som helst. Den flyttbara ryggplattan gör att man kommer lite längre ifrån väskan vilket gör den lite "vingligare". Väskan är också helt rak vilket gjorde att jag kände mig lite baktung. Fördelen med att den är rak är att den är lättpackad och pinnar kan t.ex. stå i ett hörn. Man kan vidare öppna hela fronten vilket är trevligt och fronten har två längsgående "pinnar" vilket gör att väskan komprimerar bra när man drar åt kompressionsremmarna. Det finns fler ytterfack och fickor på Kajkan än på Boran och remmar/spännen/infästningar känns rejälare. Den största fördelen med Kajkan var dock höftbältet. Höftbältet är tvådelat (öppet i mitten) och lämnar därmed utrymme för höftbenet. Remmarna fram där du spänner höftbältet är också tvådelade vilket gör att bältet sluter åt kring höften mycket bra. Bältet kändes stadigare än Borans.

Slutligen föll mitt val på Bora 65 l. Det som var avgörande var att den satt bättre och stadigare på ryggen samt att den var nedsatt i pris 20% på Vasagatan i S-holm. Jag tyckte egentligen om funktionerna på Kajkan mer och tyckte den var mer lättpackad, men Boran passade helt enkelt för bra på ryggen. Det enda jag verkligen saknar från Kajkan är höftbältet och det var på håret att jag köpte den just för den skull. Jag har inte hunnit vandra någon längre tid med Boran än, men jag tror nog jag blir nöjd med den. Jag tror också jag hade varit nöjd med Kajkan. Det var ett svårt val mellan två bra ryggsäckar tyckte jag.

Men, som sagt, jag rekommenderar att du tar hem den du är mest intresserad av och provpackar/bär den hemma med full vikt ett tag. De sitter olika på olika personer och det var stor förvirring kring storleken på Boran för mig innan jag hittade rätt. Av någon anledning satt Bora 80 dåligt på mig, men Bora 65 satt perfekt trots att rygglängderna borde varit rätt. Se till att prova olika storlekar och se till att justera dem rätt. Finns lite tips på Arc'teryx sida här:
http://www.arcteryx.com/pack-fit.aspx

/Johan
 
Kul att läsa. Bra att du tog ordentlig tid att prova säckarna. Det känns som många läser och läser på nätet men lägger för lite tid på att faktiskt känna hur säcken sitter.
 
Hej,

Nu svarar jag inte på din fråga direkt men jag hade valt denna http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=24_386_394&products_id=2404

Jag har själv en MacPac Cascade 90L, samma som på länken fast större.
Den är jag kanon nöjd med, riktig skön att bära med och en mycket stryktålig kamrat.

Jag kan även rekommendera Haglöfs Matrix som någon nämnde ovan, jag har en 60L som jag använder när jag inte behöver lasta alltför mycket, den är också mycket skön och framförallt väger den hälften av de säckar du nämnde.

Oavsett rekommendationer är det absolut viktigaste att du provar med en tänkbar vadringsvikt för att hitta rätt.

Lycka till med ditt köp.
 
Det är intressant att för 40 år sen klarade man av 70-100l

säckar med vikten under 2 kg.....utvecklingen går inte alltid åt rätt håll.
Med bra grejor klarar jag mig länge numera med 65 liter. Så mitt råd blir satsa på bra grejor från början, det blir billigast i längden.
Av de föreslagna ryggsäckarna skulle jag inte välja någon. FRs pga av provgång och den passade inte mig. Den andra pga för hög tomvikt. Mina 50öre.
 
Sedan är det svårt att avgöra vad som är "bra grejer". Vi är alla olika och det är något personligt vad som anses som bra grejer. Det är något som man kommer underfund med med erfarenhet om vad som är mindre bra grejer.
 
Crux AK70

Hej!

Jag har för avsikt att köpa mig en ryggsäck, valet just nu står mellan Kajka 75 och Bora 80. Är självklart öppen för fler förslag.

Förutsättningarna är att ryggsäcken skall användas till fjällvandring, svårighetsnivån på vandringen kommer med största sannolikhet inte bli värre än svenska förhållanden. Idag vandrar jag tillsammans med någon, i framtiden räknar att jag ibland kommer att göra en och annan tur ensam, där av storleken. Mina fysiska förutsättningar är att jag är 187 lång och väger ca 95 kg. (rekommenderar ni bora säcken så finns det tre längder på den som jag förstått, är medium eller large att föredra? )

Saken är sådan att jag testat båda i butik och tycker båda sitter bra. Dessvärre utgör inte direkt plastpåsarna som ska fylla ut väskorna någon direkt vikt, skenet kan således bedra. Mina erfarenheter från olika ryggsäckar är dessutom mycket begränsade, båda ryggsäckarna är vida överlägsna vad jag tidigare använt.

Som jag förstått så är det viss skillnad i midjebältets konstruktion mellan dessa säckar. Vad detta innebär i praktiken, utöver att bora säcken enligt säljaren skulle vara mer följsam vet jag inte. Någon får gärna förklara berätta mer. Vad finns det mer för skillnader att tänka på & väga in i beslutet?

Jag har sökt lite på forumet och hittat några trådar kring de båda säckarna. Båda verkar lovande, så förhoppningsvis blir jag nöjd oavsett val. Tillverkningsfelet hos Kajka ryggsäcken är ju numera löst. Trådarna ger däremot inte någon direkt samlad komparativ bild, utan bara ögonblicksbilder utifrån användandet i stunden givet individens upplevelse. Några få inlägg jämför de större modellerna av respektive ryggsäck, dessvärre utan att ha praktiskt erfarenhet av dem.

Utifrån den samlade erfarenhet som finns här på forumet hoppas jag kunna få viss vägledning och hjälp, så mitt val blir så bra det kan bli.

Många tack på förhand.


//Ångström

Ps jag vet att fjällrävensäcken kan uppfattas som mer gubbig och Arc´Teryx mer trendig, men sådant skiter jag egentligen i ;-) Huvudsaken är att säcken funkar idag och förhoppningsvis om 10-15 år.
Enligt mig så är de två ryggsäckar du nämner alldeles för tunga! Kolla in Crux säckarna först! Har själv en Crux AK70, Väger endast 1550g, 70+7L, Kevlar-Cordura-väv, Bekvämt och robust bärsystem, Finns för 3 olika ryggländer m.m.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3201
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/14807.htm
http://www.crux.uk.com/en/crux_rucksacks_ak70.php
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54866&highlight=crux+ak70

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
robinlu Arc´teryx Bora 80 Transportera 17
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
henkealf Arc'Teryx Bora 80 Transportera 4
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
fredrikg Lowe Alpamayo 70 - $140, eller Arc'teryx Bora 62 -$190 Transportera 3
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 6
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 2
Arc'Teryx Bora 95 ryggsäck? Transportera 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.