Osprey/Bora?

Är i köptagen för en rejäl ryggsäck och valet står mellan Osprey Crescent 85 (tydligen ganska ny modell) eller Arcteryx Bora 80 ("nya" Boran). Någon som har synpunkter på ryggsäckarna?

Har också en fråga ang. storlek på ryggsäck. Hur stor ryggsäck man behöver beror ju såklart hur stort behov av saker man har, men säg en vår/sommar/höstvandring på två-tre veckor. Räcker en 80-90 L rygssäck för detta om man är medelgod vandrare (dvs. packar bra men inte extremt optimalt)? Tycker att >95 L blir lite väl tungt (bara ryggsäcken går ju då på uppåt 4 kg) och klumpigt.
 
skit i bägge.. kolla in en Berghaus Vulcan, med lite handarbete har du en 80l rygga under 2kg med ett bärsystem som är gjort för militära elitförband.. en rygga av män för män.. ;)
 
-PaTRiC-; sa:
skit i bägge.. kolla in en Berghaus Vulcan, med lite handarbete har du en 80l rygga under 2kg med ett bärsystem som är gjort för militära elitförband.. en rygga av män för män.. ;)


ähhh skit i Berghaus:) Köp en Sacci som tål att köras över av en kolonn T72´or!!

/mattias
 

avslutad210712

Gäst
dextro; sa:
Har också en fråga ang. storlek på ryggsäck. Hur stor ryggsäck man behöver beror ju såklart hur stort behov av saker man har, men säg en vår/sommar/höstvandring på två-tre veckor. Räcker en 80-90 L rygssäck för detta om man är medelgod vandrare (dvs. packar bra men inte extremt optimalt)? Tycker att >95 L blir lite väl tungt (bara ryggsäcken går ju då på uppåt 4 kg) och klumpigt.

En rätt lustig grej är att om man tittar på Osprey's hemsida och jämför Crescent 85 med Crescent 110 så ser man att en 85 XL väger lika mycket som en 110 LG men rymmer 19 liter mindre. Hur de fått ihop den ekvationen om man använt samma konstruktion och material i de olika storlekarna är lite av en gåta för min del.

Crescent 85

Size LT KG
MD 85 3.20
LG 88 3.30
XL 91 3.40

Crescent 110

Size LT KG
MD 107 3.30
LG 110 3.40
XL 113 3.50

Har en 100 liters Lundhags Motion som utan problem rymmer utrustning för två veckors ensamvandring (dvs utan att jag delar det gemensamma med en vandringskamrat) inklusive hundmat med allt utom liggunderlaget för hunden nerpackat i säcken så svaret är att 80-90 liter torde räcka utan problem.
 
-PaTRiC-; sa:
norpan_; sa:
-PaTRiC-; sa:
skit i bägge.. kolla in en Berghaus Vulcan, med lite handarbete har du en 80l rygga under 2kg med ett bärsystem som är gjort för militära elitförband.. en rygga av män för män.. ;)


ähhh skit i Berghaus:) Köp en Sacci som tål att köras över av en kolonn T72´or!!

/mattias

jo men sen väger den lika mykke som en T72'a oxå..hehe

Hmmm tänkte inte på det...:)

/mattias
 
dextro; sa:
Är i köptagen för en rejäl ryggsäck och valet står mellan Osprey Crescent 85 (tydligen ganska ny modell) eller Arcteryx Bora 80 ("nya" Boran). Någon som har synpunkter på ryggsäckarna?

Har du provat dem? Osprey-säcken kan jag knappt få på mig för huvudet smäller i medan Arcteryx-säcken är den bekvämaste säck jag någonsin provat. Kolla om någon av dem passar dig tillräckligt bra.

/Klas
 
Kommentarer om Osprey

dextro; sa:
Är i köptagen för en rejäl ryggsäck och valet står mellan Osprey Crescent 85 (tydligen ganska ny modell) eller Arcteryx Bora 80 ("nya" Boran). Någon som har synpunkter på ryggsäckarna?

Jag äger en Osprey Crescent 70, köpte den ifjol och har använt den i minst 11 dagar och ska använda det ytterligare nu till Kristi himmelfärdshelgen och till Sarekvandring i sommaren.

Både Bora och Osprey är bra, frågan är om vilket bärsystem passar dig och hur du gillar volymen och designen. Både märken tillverkas i samma fabrik i Vietnam och av samma sypersonal så kvalité är bra på bådadera. Så vad som kan skilja dem åt är konstruktions- och designlösningar. Jag har tänkt att skriva en recension av Osprey Crescent till hösten. Vill inte skriva om den efter en tur utan att ha använt den i flera turer. Vad gäller kvalite på designen får jag återkomma om några år. Men än så länge ser det bra ut.

När du ska prova Osprey, finns höftbältet, bärremmar och längden i 3 olika strl. Det finns en gul mätplatta som kollar vilken strl som du ska ha på varje del. Trots jag är lång så har jag medium på både höftbältet och längden. När du bestämt dig och köper säcken, då värmer man höftbältet i en speciallåda från Osprey i 10 min. Därefter tar man på sig höftbältet i 10 min så det formar efter ens höften.

Jag tror jag kan förklara de konstiga viktangivningar mellan de 2 volymen eftersom jag skulle välja nån av dessa ifjol inför köpet. Det som skiljer är mer mängd tyg på övre delen av ryggsäcken, på sidan och vid öppningen. Det ser du när du har två tomma säckar av olika volym samtidigt. Jag jämförde dem och det var lite skillnad.

Trots det, så valde jag 70 och kompletterade med daylite-säcken som är på 13 liter, bra till dagtur inne i fjällen eller vid resan. Det är inga problem att surra fast prylar på säcken. Men köp inte för stor, för dess svaga punkt är det är svårt att dra ihop remmarna när packningen minskar under vandringen om du har större volym än vad du egentligen behöver. Annars är det lätt att packa och hantera remmar på säcken. Med Crescent 70 med Daylite-säcken (13 l) skulle jag klara en tur på 8-10 dagar.

Jag har vandrat i flera år och har haft otur med dåliga säckar för min del så Osprey är första säcken som jag är riktigt nöjd och kan vandra utan att bli trött i ryggen eller får skavsår på höften (!). Höftbältet är skönt och sitter gjutet på mina höften. I början hade jag 90 liter, sedan skaffade jag en på ca 75 liter. Nu har jag 70 liter.

Jag har bilder på Osprey, när den är överdriven överpackad, inför fjällturen ifjol osv.

Jag tycker du ska prova både Bora och Osprey ordentligt. Osprey bör du testa i nån butik där de har värmelåda och nån kunnig personal. Likaså med Bora för den kan justeras och man kan välja olika strl på 3 delar precis som Osprey. Inte i nån sportaffär med okunniga personal.

Jonas
 
Hej!
Jag köpte en Osprey Crescent 90 för ett par år sedan, och jag är väldigt nöjd. Men ryggsäckar är, tycker jag, svårt att rekommendera då vi är olika byggda. Det är bara att prova och ta den som känns rätt.
Lycka till!
/Daniel
 
langby; sa:
Sys Boran i Vietnam och inte i Kanada som nästan alla andra prylar från Arc'teryx?

Som jag har förstått det, finns det 2 varianter, ena sys i Canada och är mycket dyrare medan den andra billigare sys i Vietnamn. Det är vad jag hörde sist. Nu är jag inte riktigt säker på det längre.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.