Nishiki SL-1
Tillverkare: Nishiki
Tillverkarens produktsida
Betyg: |
Skriv en egen recension
Det finns 0 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning
Plus: Oväxlad, lätt vikt, lättrampad, kvick, bra respons, lite underhåll
Minus:Oväxlad, fotbroms
Kommentar: Köpte cykeln tidigt i höstas och har haft den som något slags träningsredskap samt även pendlat sporadiskt till jobbet med den. Det jag gillar är enkelheten och den lätta och kvicka känslan som finns i cykeln och som verkligen inbjuder till aktiv cykling. Jag har rensat den på skärmar, frambroms, kjedjeskydd mm samt satt på ett bockstyre och spd-pedaler vilket har fungerat utmärkt. Dock bra att fästen för alla dessa saker finns och att prylarna följer med tycker jag.
Nackdelar är väl mest sådant som även kan ses som fördelar. Oväxlat är enkelt, smidigt och relativt underhållsfritt medan den sportiga attityden på cykeln lätt inspirerar till cykling där just ett par växlar till inte skulle sitta ivägen. Fotbromsen störde jag mig på i början men det är en vanesak. Skulle jag hellre vilja ha två handbromsar och frihjul? Kanske, men då skulle jag inte kunnat ta av allt "lull lull" och fått en sådan ren cykel jag nu har som har ett minimalt behov av underhåll.
Personligen tycker jag att Nishiki ska ha beröm för att göra en såpass "sportig" modell trots att vi pratar om en oväxlad sak med fotbroms eftersom dom två sakerna mer ofta hör hemma på trista gubb- och tantcyklar.
Liknande produkter: Kona Paddy Wagon
Kundservice: Trevligt bemötande och fri första service.
Köpplats: Sportson, Kungens Kurva, Stockholm
Pris: 3995
Plus: Fotbroms och handbroms, sportig. Slipper krångla med växelsystem. Lätt, välbalanserad, väghållning, stabil, rolig och snygg. Både stads och i landsvägskörning med måttlig kupering. Fästen för pakethållare m.m. Om man nu vill besudla designen. Bakdrevet kan bytas ut.
Minus:Vasst kedjeskydd i avfasningen fram. Byxor typ jeans kan fastna. Mindre lämpad för kraftigt kuperad terräng.
Kommentar: Jag har haft cykeln i min ägo sedan början av juni-08 och använt den både i stad och på landsbygden. Det första som slår mig är att cykeln både är lätt och lättcyklad. Då vikten är så pass låg, under 10 kg och oväxlad trampar jag snabbt ur till frihjulsläge vilket både har för och nackdelar: I den tämligen branta Götgatsbacken i Stockholm körde jag om det mesta som rörde sig uppförs i den backen - sittandes, men saknar möjligen farten på landsvägen, även om det är högst relativt. Man kan ligga och "glida" i tämligen god fart, men fungerar även i "racersammanhang" även om det blir något begränsat utan växlar. Cykeln har fotbroms vilket känns tryggt, speciellt i stadsmiljö.
SL-1 marknadsförs som stadscykel, men att köra den på landsväg är inga problem. Kraftigt kuperad terräng med tvära kast mellan uppför och nedförslut, längre sträckor, känns dock frustrerande. Där hjälper det inte att cykeln är lätt och då längtar jag verkligen efter växlar som inte finns. Annars är SL-1 en underbar vän att ha. Den bjuder på rolig cykling, välbalanserad, bra vägkänsla och trots sin diskreta design och avskalade yttre en verklig "Eye Catcher". OBS! Recenserar 2008 års modell.
Liknande produkter: Nishiki SL-pro
Köpplats: Jarla Cykel
Pris: 3995