Zoid 2

Hej!

Jag har kollat runt på lite tält. Det skall vara ett lättvikts till rätt pris. Jag har hittat ett tält från MSR, Zoid 2. Användningsområdet för tältet kommer vara i tuffare miljö, fjällen och under lite längre perioder i "södermiljö". Jag läste lite i tidigare inlägg, men jag undrar om detta tält klarar av Kalfjäll och starka vindar? Det verkar sakna stormlinor, men det kanske inte spelar in i detta fall.

Om det är någon som verkligen testat detta tält får ni gärna dela med er av erfarenheterna!

Ni andra kanske har tips på tält i samma klass och pris.

MVH Anders

Nöjd med MSR

Jag har ett MSR Hubba Hubba och där står inget om stormlinor, men det finns fästen för stormlinor.
Tror att det är för att dra ner på viketen vid försäljning. Om du har tid kan du ta en titt hos Playground eller ringa och fråga dom om Zoid 2 har stormlinefästen?!

Lycka till..

Mitt Zoid..

.. har iofs inte varit på kalfjället, men fått stå emot en hel del vind i alla fall då det varit med ute på blåsiga öar. Tältet står stadigt och har inte visat några tecken på att ge vika, kanske hade jag önskat att tältsidorna gick lite längre ner för att skydda mott det liggande regnet som kan komma vid kraftig blåst, men å andra sidan hade det påverkat den fantastiska ventilationen som jag njuter av de varma och fuktiga nätterna då andra plågas i sina för täta och dåligt ventilerade tält.
Zoid behöver fyra pinnar för att stå (eller två och lite patentlösning) och det finns fästen för fyra stormlinor (vilka följer med - om än lite korta).
Den största nackdelen som jag kan se är att innertält reses först och att ytterlältet läggs på efteråt. Kan ju ställa till det vid kraftigt regn och vid kraftig vind, speiellt om man ska resa det ensam. Jag använder dock mitt som ett sommartält och har inte haft detta problem, utan uppskattar istället att det är så enkelt att bara resa innerältet och sova utan yttertält. Yttertältet går ju dessutom enkelt att använda som tarp! Vilket är omöjligt (eller i alla fall svårare) med tält där inner- och yttertält sitter ihop.

Summa kardemumma - ett kalastält sett til vikt, möjligheter, kvalitet, och ventilation - men kanske inte det tält jag skulle köpt om jag primärt skulle tälta på kalfjället! Som paddeltält lider det av att inte vara självstagande, men då jag kom över det billigt och hitintills inte haft några större problem med att hitta bra tältplatser så är jag mer än nöjd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg