Jag och en polare ska till Zermatt nästa vecka. Vi ska var där 4-5 dagar och bo i hyttor relativt högt hela tiden. Strategin är att packa någorlunda lätt hemifrån, flyga ner i skidkläder och släpa upp allt på berget. Eftersom vi inte kommer att ha någon "bas" i dalen kommer vi nog att hålla oss till en eller maximalt två hyttor, detta för att slippa släpa runt för mycket packning.
Någon som har tips och idéer om:
-Vilka hyttor som är öppna?
-Vilka hyttor ligger bra till för dagsutflykter?
-Vilka intressanta toppturer man kan göra under en så kort period?
-Andra kul grejer att göra i Zermattbergen...
Jag går på telemark och han går på randonée. Vi har alpin- och glaciärutrustning (rep, sele, skruvar, yxor mm.) men ej grejer för riktigt seriös isklättring utan vill nog hålla oss till skidorna. Vi är väl hyffsat fjällvana. Båda har klättrat Mt Blanc med och utan guide, och har gjort en del liknande turer innan, men inget mer avancerat än så.
Det är lite panik eftersom hela resan kom hastigt på och vi vill få ut så mycket som möjligt av dagarna.
Hilfe bitte!
Någon som har tips och idéer om:
-Vilka hyttor som är öppna?
-Vilka hyttor ligger bra till för dagsutflykter?
-Vilka intressanta toppturer man kan göra under en så kort period?
-Andra kul grejer att göra i Zermattbergen...
Jag går på telemark och han går på randonée. Vi har alpin- och glaciärutrustning (rep, sele, skruvar, yxor mm.) men ej grejer för riktigt seriös isklättring utan vill nog hålla oss till skidorna. Vi är väl hyffsat fjällvana. Båda har klättrat Mt Blanc med och utan guide, och har gjort en del liknande turer innan, men inget mer avancerat än så.
Det är lite panik eftersom hela resan kom hastigt på och vi vill få ut så mycket som möjligt av dagarna.
Hilfe bitte!