Hej Peter,
Vet inte om du hinner läsa det här innan du åker, men här är mina tankar:
Jag har aldrig själv klättrat solo, och skulle nog helst inte vilja det heller (så länge jag har något val). Du verkar dock inte ha något val
och har förmodligen insett att soloklättring oavsett berg innebär en högre risk än replagsklättring, så med det i åtanke skulle jag göra följande bedömningar:
Pollux-- Jag skulle nog inte rekommendera det, själv skulle jag aldrig vilja gå över hela den glaciärplatån solo. Har sett stora sprickor där, även om inte alldeles på normalspåret.
Lagginhorn-- Har inte klättrat detta berg själv, men vi använde samma anmarch från Hohsaas till Lagginjoch när vi klättrade Weissmies nordkam. Den vägen skulle nog kännas ok solo (utom efter mycket nysnö), glaciären var väldigt bar och tunn. Hur sedan själva klättringen på Lagginhorn är solo vet jag ej.
Weissmies-- Jag skulle inte rekommendera det. Vi gick ner normalvägen efter att ha bestigit nordkammen, och den kändes inte fri från sprickrisk.
Alphubel (från Täschhütte)-- Det här är troligtvis hyffsat säkert om exakt den rätta rutten hålls. Skulle i så fall välja sydostkammen (som jag bestigit) snarare än ostflanken (som jag inte provat). Dock, snötäckt glaciär är ändå snötäckt glacier, så själv skulle jag tänka efter lite.
Ett annat alternativ skulle kunna vara Rimpfischhorn (från Berghaus Flue). Det är en mycket roligare bestigning än Alphubel, och sprickrisken är nog mindre. Ta i så fall med ett rep för firningar -- att klättra ner första biten från toppen osäkrad skulle nog kännas lite nervigt (vi firade fast vi var två). Klättringen är upp till II+ så länge man hittar rätt väg.
Hursomhelst, hoppas du får en rolig och säker alpinsemester fast du blev själv.
Själv skall jag ner till Zermatt (ihop med min bror) om en månad. Vi siktar i år på Rotgrat (på Alphubel), Cresta Rey (på dufourspitze) och Weisshorn (normalvägen).
Posta gärna när du kommer hem om hur din resa gick.
mvh,
/Magnus