ytterskär och slitna hjul

Hej,
har sista tiden märkt att jag får allt svårare sätta i inlinsen på ytterskäret samt att jag blir "onormalt" trött i vristens framsida (inget jag upplevde som ett problem i början av säsongen). Känner också emellanåt som om jag har lite "obalans" när jag åker. Har åkt tämligen mkt hela säsongen (ca 70 mil sedan april) och det känns frustrerande att det känns "sämre" ju mer jag åker.

Har dock funderat på om mina hjul börjar bli så slitna att de kan vara orsaken till detta. Jag skiftar tämligen ofta (typ efter var 10 mil) men till slut blir de ju slitna och även assymetriska samt tappar sin toppiga profil.

Har också mixtrat med skenans placering men utan större framgång ännu.

Är det ngn som känner igen symptomen och kan bekräfta min "slitna-hjul-teori" alt. har ngn annan bättre förklaring.

¨Skall iallafall testa min teori och skaffa nya hul i morgondag!

Jonas
 
Välbekant

Hej jo jag känner igen problemet hade lite såna känningar på framsidan av vristen förra sommaren i mitt fall så var var det nog pga av lite för mycket träning viladeoch cyklade en vecka istället då minskade problemen och åkningen gick bättre igen eftersom du åkt 70 mil redan så kan det ju bero på samma sak men det är säkert samma för dej som för mej att när man väl fått upp flåset och kommit igång ordentligt med åkningen så är det svårt att låta bli speciellt nu när värmen äntligen har anlänt. Tror inte på slitna hjul men ett par extra hjul och lager att åka på när det är blött och skitigt är alltid bra att ha, rulla på och lycka till/ Björn
 
Jonas.O; sa:
¨Skall iallafall testa min teori och skaffa nya hul i morgondag!

Jonas

Hej,
hur går det, blev det nån skillnad?
Hur långt hade du kört på hjulen?
Köpte själv nya hjul + lager nyss efter ca 170 mil. De gamla hjulen hade slitits ner några mm, men nån skillnad i funktion känner jag inte.
Anledningen till bytet var att chassit lossnat lite från högerskon så hela systemet började wobbla och de två bakre hjullagren på skridskon blev överhettade och genom en kombiantion av värme och instabilitet så smälte/gröptes lagrets fäste i hjulet ur.
Dessutom var en del lager lite tröga efter en tidigare färd i blöta, förmodligen en del sand etc, även dom hade gått 170 mil.
Frågan är hur långt man kan åka på hjul och lager innan det är dags att byta.
 
Lager och hjul

Lager tål mycket om de är smorda med utombordarfett. Många fler mil är hjulen.

170 mil är i mesta laget för mig för att hjulen skall fungera bra.

Man förlorar en hel del i rullningsegenskaper och fäste med slitna jämfört med nya hjul.

Slitaget på hjulen beror förmodligen på underlag, kroppsvikt och åkstil samt på hur lång hjulbas man har. Större hjul och hårdare hjul slits mindre. Vissa fabrikat håller mycket längre. HyPerfomance +Grip är för närvarande mitt favorithjul.

Thure
 
byte av hjul....

lager, chassi och sko blev det istället. Uppgraderade mig till ett par "riktiga" speedskate med låg sko och det har blivit ett lyft måste jag säga jmf med min tidigare fitnessbetonade inlines. Betydligt mer "friare" åkning som den låga skon erbjuder. Har kommit till rätta med mina mkt av mina tidigare teknikproblem även om en del kvarstår givetvis. Kan rekommendera speedskates med andra ord. När inkörningsperioden (blåsor och skav) är "över" funkar de strålande!

Tidigare bytte jag lager runt cirka varje 70-80 mil. Hjulen lite oftare, beroende på hårdhet och kvalitet. Upplever nya hjul som ett betydligt större lyft än lager (förutsatt lagren rullar ok såklart). Rengöring av "tröga" lager kan återge mkt av den initiala lagerförmågan. Slitna lager däremot finns inte mkt räddning för tyvärr....

Mvh

Jonas
 
Får man fråga vilka skor o.s.v. du övervägde och vilka det blev? Jag har ett par Salomon 5-hjulingar från 2002 (tror jag) och går i samma tankar. Har dock ingen koll på vad som kan passa en ambitiös motionär.

Kjell
 
Inlines....

Hej,
införskaffade ett par Powerslide R1 skor (förra årets modell) till ett bra pris från agenturen här i Sverige. Till dessa har jag en ram med 5*84 mm hjul. Hitintills har jag åkt cirka 70 mil på dessa och nu börjar jag bli riktigt nöjd med passform på skorna efter att ha format dom med värme ett par ggr. Man måste räkna med en inkörningsperiod i början för att få till skor och ram. Lite skav och blåsor får man räkna med men nu upplevar jag det problemet som mindre jmf med mina gamla fitness inlines.

Precis som du var jag helt novis när jag skulle inhandla. Det relativt knappa utbudet
i Sverige av "speedskates" medförde att jag inte övervägde allvarligt ngr andra märken just då. Men jag är som sagt nöjd med det jag har nu öven om jag inte kan ge ngt omdöme i relation till andra märken på marknaden.

Valde att köpa ram för 84 mm hjul (ingick i det paketpris jag köpte) eftersom jag ville inte bolla med för många nya variabler samtidigt under min inkörningsperiod av "speedskatsen". Men ser inom ett år eller två att jag sannolikt skaffar en ram för 90-100 mm hjul också.

Som sagt, ser mig som en "ambitiös" motionär oxå och kan bara rekommendera den uppsättning jag köpt. Känslan att åka med en hård sko jmf med de "svampiga" fitness skorna är ganska stor (spec i början med tanke på gnagsår!). Men åktekniken gynnas def. av hård, låg sko, och ytterskären blir bara bättre och bättre nu! Hade inga större problem att ställa om till det mindre ankelstöd som R1 gav.

Hör gärna av dig om du har frågor.

Mvh
Jonas
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg