Klarar man inte det kan man låta bilen stå.
Precis vad jag anser om cyklister som inte klarar att cykla på cykelbanor.
Klarar man inte det kan man låta bilen stå.
Eller om GC-vägen går bredvid bilväg så håller cyklisterna sig mot kanten mot bilvägen så de gående inte behöver ha snabbare fordon både till höger och vänster om sig?
Helt OK på enkelriktad cykelbana och det är ofta en heldragen
linje mellan cykelbanan och gångbanan i det fallet.
Men med dubbelriktad gc-bana blir det du skriver lite för komplicerat då tre regler kan blandas av trafikanterna. Några går till höger andra till vänster och några går i mitten och cyklisterna har då svårt att väja.
Thure
Kan du isåfall förklara för mig hur det kommer sig att jag häromdagen mötte en hel tät rad med medelålders män i lycra som kom genom en kurva på 76:an precis på sin sida av mittlinjen? I för cyklister hög fart och oroväckande nära min mötande backspegel/bilsida (eftersom jag hade ytterkurva så följde jag mittlinjen med bilen). Eller är medelålders män i lycra de där sista 5 procenten i ditt påstående?På bilvägen vet iaf 95% på vilken sida de ska framföra sina fordon.
Kan du isåfall förklara för mig hur det kommer sig att jag häromdagen mötte en hel tät rad med medelålders män i lycra som kom genom en kurva på 76:an precis på sin sida av mittlinjen? I för cyklister hög fart och oroväckande nära min mötande backspegel/bilsida (eftersom jag hade ytterkurva så följde jag mittlinjen med bilen). Eller är medelålders män i lycra de där sista 5 procenten i ditt påstående?
Det har jag inte påstått heller. Ingen äger något i trafiken, varken rättigheter eller företräden...
Jag blev dock rätt förvånad över deras dödsföraktande vägval genom (den till viss del skymda) kurvan...
Ang cykelbanor kan de vara dubbelriktade eller enkelriktade, finns cykelbana på båda sidor om en väg får man inte (såvida inte annat skyltat) välja utan måste då välja den höger om vägen i min färdriktning.
Jag förordar inte heller kombinerade gång- och cykelvägar, lika lite som kombinerade cykel- och bil-vägar. Varje trafikantslag har sina egenheter och bör separeras om möjligt, enligt mej.
Man har som cyklist redan tidigare fått lov att skippa cykelbanan enligt trafikförordningen kap 3, §6, då det "är det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge". Detta har jag sett exemplifieras med en cyklist som får välja vänsterfil vid vänstersväng i korsning även om det finns en cykelbana höger om högerfilen. Tolkning av denna paragraf var uppe i en tråd här på utsidan om en trafikolycka med en cyklist och buss i Lund om jag minns rätt.
I sin allra vidaste tolkning kan ju en cyklist välja helt ignorera cykelbana och hänvisa lämpligare väg mot färdmålet men det är nog inte lagstiftarens mening, så det är nog inte juridiskt hålllbart.
Här kan du läsa Trafikförordningen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
och här är delen jag nämner ovan:
Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Om särskild försiktighet iakttas får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2014:1035).
/Patrik
Tack för det. Jag visste faktiskt inte att jag redan är laglig när jag framför min trehjuling på vägbanan där cykelbana erbjuds.
Men jag är nog lite trög, för jag förstår fortfarande inte vilka redan genomförda lättnader du syftar på.