Yost style SOF

Hej,
jag funderar på att bygga en SOF-kajak enligt Yost-metoden (http://www.yostwerks.com/WoodSOFMain.html)

Tom Yost för använder "18 oz Coverlight PVC" som duk i sina kajaker och han limmar med "HH-66 vinyl cement". Är det någon som vet var man kan få tag på bra PVC-duk och HH-66 eller motsvarande i Sverige (eller Europa)?

PVC är kanske inte det miljövänligaste alternativet men det är en snabb metod och tid är något som jag har ont om.

Tack

Mattias

Hej,
jag funderar på att bygga en SOF-kajak enligt Yost-metoden (http://www.yostwerks.com/WoodSOFMain.html)

Tom Yost för använder "18 oz Coverlight PVC" som duk i sina kajaker och han limmar med "HH-66 vinyl cement". Är det någon som vet var man kan få tag på bra PVC-duk och HH-66 eller motsvarande i Sverige (eller Europa)?

PVC är kanske inte det miljövänligaste alternativet men det är en snabb metod och tid är något som jag har ont om.

Tack

Mattias

Hej Mattias.
Vilken av kajakerna funderar du på att bygga?

Kul! Jag har själv planer på att bygga en Yost-kajak (förmodligen Sonnet 16), men har inte haft möjlighet att börja än.

Vore kul med lite tips om hur man kan anpassa även de hopfällbara Yost-kajakerna till svenska/europeiska förhållanden. Som det verkar är det inte alla produkter som finns i Europa. Man kan förstås importera från Usa, men det blir nog onödigt dyrt. Dessutom finns det fraktrestriktioner när det gäller kemikalier. Som jag har förstått det kan HH-66 – ersättas med Bostik 3206
och MEK ersättas med aceton eller såpvatten.

Dessutom får man översätta måtten i instruktionerna (som är tum, fot och annat amerikanskt) till vårt metriska system. Det innebär bland annat att det kan bli svårt att få aluminiumrörens inner- och ytterdiameter att passa bra med varandra. Det finns olika lösningar på det, bl.a. att svarva eller såga upp ett snitt i innerröret och klämma ihop det. Men rörproblemet slipper man ju när man bygger med trästomme :)

Kayak Building Bulletin Board finns det en del bra gamla trådar och bra möjligheter att få hjälp av andra erfarna byggare.

Lycka till med bygget!

Mikael

Senast ändrad:
Kul! Jag har själv planer på att bygga en Yost-kajak (förmodligen Sonnet 16), men har inte haft möjlighet att börja än.

Dessutom får man översätta måtten i instruktionerna (som är tum, fot och annat amerikanskt) till vårt metriska system. Det innebär bland annat att det kan bli svårt att få aluminiumrörens inner- och ytterdiameter att passa bra med varandra. Det finns olika lösningar på det, bl.a. att svarva eller såga upp ett snitt i innerröret och klämma ihop det. Men rörproblemet slipper man ju när man bygger med trästomme :)

Kayak Building Bulletin Board finns det en del bra gamla trådar och bra möjligheter att få hjälp av andra erfarna byggare.

Lycka till med bygget!

Mikael

Kul att fler håller på med Yost style kajaker
Jag håller själv på med en Sea Tour 17 EXP
Ang måtten så finns de flesta modellerna i både cm och tum. Sedan verkar det inte så noga om stringer (vad det nu heter på swe) skall vara 19,05 mm så fungerar det nog med både 17 mm eller 22 mm som är svenska standard mått på virke.

Håller med ang forumet, mycket bra info, något krånglig uppbyggnad dock.Yost själv är flitig besökare

Mvh Daniel

Tack för tipsen om HH66 ersättare, jag mailade RH products CO (http://www.rhadhesives.com/about.html) som om jag har fattat rätt är de som tillverkar HH-66. De svarade att de håll på att förhandla med en återförsäljare (beaumontmarquess.co.uk) , så snart blir det kanske möjligt att få tag på HH-66 i europa.

Med trä-ram så slipper ju jag som sagt problemen med rördimensioner och dessutom så har Tom lagt in de flesta mått i cm också. Däremot saknar jag en del mått i Nikumi 19 ritningarna så det blir nog lite funderingar allt efter som.

/Mattias

Vore kul med lite tips om hur man kan anpassa även de hopfällbara Yost-kajakerna till svenska/europeiska förhållanden. Som det verkar är det inte alla produkter som finns i Europa. Man kan förstås importera från Usa, men det blir nog onödigt dyrt. Dessutom finns det fraktrestriktioner när det gäller kemikalier. Som jag har förstått det kan HH-66 – ersättas med Bostik 3206
och MEK ersättas med aceton eller såpvatten.

Lycka till med bygget!

Mikael

Hittade denna sida som säljer rör i aluminium. Kanske kan vara något.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myospinae SOF/långfärd... Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg