Yosemeti

Hej,
Jag skall till Yosemeti några dagar i höst.
Var kan man bi i Yosemeti om man inte vill bo i tält?
Finns det någon "måste-besökas-plats" som rekommenderas?
Övriga tips?

Dyrt

Det finns motell nere i Yosemite Valley, men det är ganska dyrt och bör nog bokas långt i förväg. Annars kan man bo på något billigare motell i någon liten stad väster om Yosemite. Jag bodde däremot i staden Bishop som ligger 10 mil sydöst om Yosemite.

Jag rekommenderar Tuolumne Meadows. Mycket vackert. Även Tioga Pass (stäng inte av bilmotorn här, 3000 möh) är intressant och öster om Yosemite ligger Mono Lake som man också kan förundras över.

Det finns permanenta tält (med sängar, elektriskt ljus o.dyl.) och även stugor att hyra nere i dalen som inte är alltför dyra om man är fyra eller fler, kommer inte ihåg vad stället heter men det ligger några kilometer från Yosemite Village. I anslutning till stug/tältbyn finns även resturang.

Ett tips är ett besök i Mariposa Grove om man inte planerat in några besök i andra områden med Redwoodskog.

dagsvandring

En heldagsvandring som jag varmt kan rekommendera är att följa Merced River uppströms från Upper Pines (så långt upp i dalgången man kan komma med bil). Ta er upp längs Mist Trail (gör verkligen skäl för namnet, så välj helst en solig dag) till Vernal Falls och vidare till Nevada Fall. Därifrån kan en annan led (John Muir Trail) användas för att komma tillbaka till Upper Pines.
Detta är en heldagsvandring åtminstone om man fotograferar mycket vilket verkligen är motiverat här!

Glacier Point är en suverän utsiktsplats och dit kommer man antingen längs en brant led från dalen, eller med bil.

Däremot upplevde vi att det var alldeles för mycket "mosquitos" längs en led i närheten av Toulumne Meadows (en annan del av John Muir Trail).

Daniel

Re: Re: Dyrt

Även Tioga Pass (stäng inte av bilmotorn här, 3000

Jag förstår inte, vad innebär det om jag stänger av?

Det är ganska låg syrehalt på 3000 meters höjd, så inte alla amerikanska bilar klarar av att starta igen. Jag tror man måste öppna luftfiltret för att få igång bilen igen. Läs mer på:

http://www.us-parks.com/US_National_Parks/rocky/rocky_high_altitude_driving.shtml

Här är en annan länk om Yosemite:

http://www.us-parks.com/US_National_Parks/yosemite/yosemite_lodging.shtml

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg