Den som inte ...
... har testat länken här ovan kan nog undra vad detta är. Ett första försök visar:
1. Man kan ta skärmdumpar från de flesta Garmin-modellerna. Vilka det inte fungerar med får väl framgå så småningom. Min 60C gick bra.
Eget nät enligt diskussioner om Rikets Nät
2. Man kan göra upp till 24 egna waypoint-ikoner och överföra dem till någon av sex Garmin-modeller, nämligen Legend C, Vista C, 60C/CS och 76C/CS. Ikonerna kan som störst vara 16x16 pixlar. Normalt tar bilden inte upp hela denna kvadrat, utan överskjutande rutor skall fyllas med rödlila, som i mottagaren omvandlas till "transparent" färg. Jag har testat med styrbords- (grön) och babords- (röd) prickar och med ett tecken för kantarellställe
:
Kantarellställe (med gul kartbakgrund)
Dessa egna waypointer stöds tyvärr ännu inte av navigationsprogram som TrackMaker, utan där visas de i defaultformat t.ex. en blå prick. Och då går det inte att ladda tillbaka punkterna och återfå den "egna" ikonen. Det kan lösas genom att man tillfälligt ersätter alla kantareller med ett tecken som programmet "ser" och som kan laddas tillbaka.
3. Det förefaller som de egna ikonerna placeras med mittpunkten på angiven position (till skillnad från t.ex. de blå flaggorna som väl står på positionen för stångens nederdel). Den som närmare vill se hur jag har gjort får gärna höra av sig.
4. Den som har en Quest kan skapa sig en "splash screen", vad det nu kan vara ...