Vad PUL omfattar och inte omfattar
Jag fick ett inlägg redigerat. I korthet gick innehållet ut på att Northstar skriver i sina försäljningsvillkor att man har fem dagars returrätt, när ångerlagen stadgar fjorton dagar. Jag bad dem ändra detta, varpå de svarade att en uppdatering av sidan var på väg inom en månad och att de inte ville lura sina kunder. Det hade tagit betydligt mindre tid att ändra ett ord ("5" till "14") på webbplatsen än att skicka mejl till mig och komma med undanflykter. Jag mejlade dem 31/3, det står idag fortfarande fel på webbplatsen. De gör fel, även om de är "schyssta grabbar".
Epostkonversationen med Nortstar är bortplockad av Utsidan, eftersom man inte får publicera den här typen av korrespondens utan tillstånd från båda parter enl. PUL - Thomas, Utsidan
(Följande är även skickat till per mejl till Thomas.)
Jag håller inte med. PUL gäller endast fysiska personer, här rör det sig om en juridisk person, ett företag. Förvisso är det en fysisk (dock anonym) person som svarat, men då i egenskap av representant för företaget. Inlägget innehöll inga känsliga personuppgifter utan endast företagets epostadress, som de självmant publicerat på sin webbplats.
Slutligen skriver Datainspektionen så här i en informationsskrift:
"Journalistiska ändamål Om personuppgifter behandlas uteslutande för journalistiska ändamål gäller inte alla regler i PuL. Undantaget är vidsträckt, det omfattar all publicering med ändamål att informera, utöva kritik och väcka debatt om frågor av betydelse för allmänheten."
Northstar vänder sig till allmänheten med sin försäljning, då är det också av intresse för denna att Northstar uppger felaktig information om konsumentköplagen och dina rättigheter som köpare. Alltså, även om PUL skulle gälla företag, så väger allmänhetens intresse här högre än samtycket till utlämnande av personuppgifter (åtminstone sådana som inte är speciellt känsliga).