www.friluftsvaror.se

Hej,

jag har försökt att söka efter kommentarer och tankar kring www.friluftsvaror.se utan någon framgång. Om det är jag som är dålig på att söka får ni gärna länka till någon tidigare tråd.

Nu till ämnet! Jag undrar helt enkelt om det är någon som har köpt någonting av dem och eventuella generella intryck. Främst så är jag intresserad av deras egna märken Visent och Fjällmark. Jag själv funderar över deras sovsäckar som är extremt billiga. Till exempel en sovsäck med hollowfill "syntetdun" (vad nu det betyder?) från Visent som har komforttemp (herr) -8 grader för 400 kr. Kan man lita på att detta stämmer?

Jag tänker använda sovsäcken till allt mellan svenska fjäll under sommaren och skånska "skogar" från tidig vår till sen höst.

Har handlat då och då av företaget under 40års tid.
Som vanligt gäller det att du vet vad du vill ha och varför.

Ego skulle aldrig köpa en syntetsovsäck om det inte var för att bruka vid båtliv.
Skall du bära gäller dun. Reor, utgående modeller och inköp från utlandet rekommenderas.

Fattig

Okej, det låter alltså som att man kan lita på vad som står?

Vad gäller dun vs syntet så är det, som för så många andra, en fråga om pengar. Med 8000 kr i månaden finns det inte så mycket marginaler. Om man ska ha en sovsäck med komforttemp. lite under nollan så sticker priset iväg. Priset måste dubbleras även om det är rea... Jag har dessvärre inte dem pengarna. Därför så väljer jag syntet även om det är betydligt tyngre.
Har du någon sida som har dunsäckar för ungefär 500 kr? Jag är tacksam för tips!

Helt OK ställe och prylar.

Har både handlat där själv och har kompisar som handlat där.
Har aldrig upplevt att det skulle vara något fel på någonting så länge man inser att man får vad man betalar för och att kvalitet alltid är att ha prylar på en nivå som man behöver och kan utnyttja
Lite enklare material, lite enklare tekniska lösninger, lite högre vikt, lite lägre pris. Precis som livet i allmänhet alltså.
Definitivt ett ställe jag brukar rekomendera mina småscouters föräldrar att titta på när "lille Kalle" ska ha sin första ryggsäck t ex.
Sen är det ju lite flytande vad du menar med "svenska fjällen sommartid". Ska du gå en tre-fyra dagar och ev tillbringa nån natt i stuga eller handlar det om två veckors solotur genom orösat land?
I det senare fallet kanske du ska titta på lite andra märken (prissegment) för att få högre funktionsnivå till lägre vikt.
För helgturer i skånska skogen räcker det bra med betydligt enklare (billigare) medel.
Vad gäller dun/syntet så fick jag faktiskt mitt livs första dunsäck i julklapp förra året. Mina drygt 35 friluftsår innan dess har det fungerat hur bra som helst med syntetsäck. Oavsett om det varit helgtur i skånska skogen eller tvåveckors vandring i alperna.

Gott spår!
Ola.

Har både handlat där själv och har kompisar som handlat där.
Har aldrig upplevt att det skulle vara något fel på någonting så länge man inser att man får vad man betalar för och att kvalitet alltid är att ha prylar på en nivå som man behöver och kan utnyttja
Lite enklare material, lite enklare tekniska lösninger, lite högre vikt, lite lägre pris. Precis som livet i allmänhet alltså.
Definitivt ett ställe jag brukar rekomendera mina småscouters föräldrar att titta på när "lille Kalle" ska ha sin första ryggsäck t ex.
Sen är det ju lite flytande vad du menar med "svenska fjällen sommartid". Ska du gå en tre-fyra dagar och ev tillbringa nån natt i stuga eller handlar det om två veckors solotur genom orösat land?
I det senare fallet kanske du ska titta på lite andra märken (prissegment) för att få högre funktionsnivå till lägre vikt.
För helgturer i skånska skogen räcker det bra med betydligt enklare (billigare) medel.
Vad gäller dun/syntet så fick jag faktiskt mitt livs första dunsäck i julklapp förra året. Mina drygt 35 friluftsår innan dess har det fungerat hur bra som helst med syntetsäck. Oavsett om det varit helgtur i skånska skogen eller tvåveckors vandring i alperna.

Gott spår!
Ola.

Det låter lovande! Så länge jag inte fryser ihjäl när temperaturen går under 0 och jag tror jag har en sovsäck som klarar det är jag nöjd. Priset verkar ju otroligt bra :)

Jag ska inte ut på några extrema solovandringar i flera veckor. Max en vecka ser jag som mer troligt tillsammans med sambo och vänner.

Uppe i bergen kan det bli vinterliknande på ett par timmar. Välj en säck som säger -5°. På loppis har jag sett dunsäckar för en 100lapp. Tvätt är inte så svårt.

Håller med om att allt behöver inte vara toppkvalité för att de ska fungera,under mina 25år i fjällen så har jag haft sovsäckar en bit under 1000lappen och det har fungerat bra under sommaren och oftast använder jag min Bergans super lite fast det är ner mot 5+ el lägre.

Enda dyrare säcken som jag köpt är en syntet Carinthia DEFENCE 4 vintersäck på 1,8kg och den är nog av billigare ändan av vintersäckar för 1700kr

Kolla på rea/utförsäljning på olika sidor,finns en hel del bra märkessäckar för 600-800kr

Håller med om att det är ett ok lågbudgetställe. Bra för småscouter, men det finns fynd för oss andra också. Har Lundhags ryggsäcka t.ex. Jag har dock fördelen att jag kan åka dit och känna på grejerna. Jag har försökt att få svar via deras hemsida på en fråga om en produkt, men detta har aldrig lyckats. Ringa är bättre. / Sofia

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg