www.arnstrom.org nedlagd?

Synd att man inte kan lägga ut texten från tidningen Paddling här så man själv kan läsa, jag antar att copyright gäller eller...OM texten redan är stulen...är det häleri då?

Tråkigt

Vore väldigt tråkigt om den är nerlagd, jag använder sidan ofta som referens.
Måste säga att det är en kanon sida, hoppas Erik öppnar sidan igen snart.

Anders N

Senast ändrad:
Vore därför bra om de två parterna kunde kommentera och rätta mig om jag har fel (så får jag också möjlighet att be om ursäkt i s f..).
Och jag ser gärna att det sker här på Utsidans forum (om det är ok?) - är inte intresserad (av förklarliga skäl..) av att föra någon "debatt" på Paddlings "läsarsida"..
/ Ulf

Det blev på Björn Thomassons hemsida redaktören Lars Larsson kommenterade dispyten.

http://www.thomassondesign.com/post.aspx?id=1168453746

Det blev dock ingen ursäkt från Ulf...

Såg att VKV-Ingvar skrivit ett inlägg (http://www.vitudden.com/debatt_se.htm) om säkerhet på sitt företags hemsida. Noterar att han nämner ett diskussion om att införa "körkort" och att införa licensnivåer för kajak för ökad säkerhet och då undrar jag om det finns något ställe man kan läsa om dessa (ursäkta, idiot-) förslag? Ser en framtid med kajaker med påmålat POLIS och blåljus.......jagande efter illegala hembyggen... Sedan kan man ju undra hur det skulle hjälpa "elit-kanotisterna" från att ta dåliga beslut.

Hej PAF (konstigt namn?)

Det "körkort" han skriver om är kanske projectet EPP:
http://www.europaddlepass.com/

Om du läser så handlar det inte om något körkort som man ska bli tvingad att ta för att få sätta sig i en kajak, utan ett samarbete som berör bl.a. innehållet i säkerhetskurser mm ... Redan nu har många länder olika organisationer med kurser på olika nivåer som du kan gå och få ett diplom som visar att du lärt dig en massa om paddling och säkerhet. Jag själv ser inte något negativt i ett sådant samarbete mellan olika organisationer.

Vad gäller VKV-Ingvars övriga idéer så tror och hoppas jag att hans drömmar om att alla kajaker i framtiden ska ha genomgående rör eller annan liknande utrustning förblir drömmar. Men det är ju bra att deras fina självräddningssystem finns för de som vill ha sådana.

/Niklas

Hej PAF (konstigt namn?)

Det "körkort" han skriver om är kanske projectet EPP:
http://www.europaddlepass.com/
Kan tillägga att EU initierade EPP projektet med mål att minska det groende problemet med fetma och stillasittande. Hur pass mycket EU har finansierat projektet vet jag inte, men helt klart förekommer bidrag till kanotförbunden för utveckling, implementering av EPP. Troligtvis ingår något bidrag även för driften.

Modell har varit BCU's certifierings modell som nått stor spridning och ekonomisk bärighet.

I tidigare trådar på det här forumet har det konstaterats att antalet svenska dödsolyckor i kanot är så pass få att det inte motiverar några körkort eller ens säkrare kanoter. Däremot är det förståligt ifall vissa uthyrare och arrangörer gärna enbart vill hyra ut till personer som de vet kan hantera utrustningen samt kan uppträda korrekt i naturen för minimal åverkan. Detta är viktigt för uthyrarnas anseende.

För att besvara trådstartaren, jag stängde jag ner min sajt pga jag ej uppskattade att en kommersiell tidning går och stjäl text utan lov och sedan gör sken av att det är en insändare. Min sajt var privat som uttryckte personliga åsikter utan ekonomiska intressen.
När en kommersiell tidning börjar lägga sig i vad jag skriver, drog jag ur proppen.

Tidningens argument för tilltaget är att jag vägrat låta dem kommentera felaktigheter i arktikeln publicerad på min sajt. Kommentarsfunktionen på nyhetssidan har varit avstängd över ett år pga spam och jag hade ingen lust att öppna upp den. Däremot fanns ett diskussionsforum tillgängligt.

Jag står för det jag skrivit och ser inte någon vits med att ytterliggare kommentera skiljaktigheterna i något forum. Jag har aldrig sagt att det som publicerades på min sajt var sant, men däremot tror jag mig kunna säga att sanningshalten och övertygelsen var hög.
Det fanns teorier och erfarenhet bakom det mesta. Så var det också med artikeln som Paddling tyckte innehöll fel. Jag får känslan av att SKF och Paddling inte förstår att paddling i motionskajaker är ett komplett paket där det måste finnas ett säkerhetstänk som nödvändigtvis inte importeras från havs eller forspaddling.
Det finns massor med sådant tänk och erfarenhet ute bland motionärer och kanotklubbar sedan lång tid tillbaks. Vinterpaddling är inget unikt för havspaddlare utan är flitigt förekommande bland fors, slätvatten och motionskanotister.

På lång sikt hade jag stängt ner min sajt förr eller senare pga minskat intresse att underhålla den. Det stora intresset och många bidragen gjorde dock att jag behöll den längre än tänkt.

Jag tycker att det är dags för en bredare wiki/blog om paddling på nätet för att ersätta motionspaddling.com
på wikin kan man snabbt lägga till saker som man själv själv gillar/är bra på tex träning rollar rockhopping osv man kan göra test och skriva artiklar och liknande och på så sätt få med mer paddlingsinriktningar och saker som kommit in kan vid behov flyttas över till mer statiska sektioner

på bloggen sätter man ett antal moderatorer för olika inriktningar som ser till att den inte blir spammad och lägger upp saker som andra tillhandahåller.

fördelen med ett sådant öppet system är att man kan få en bra blandning av material. och att en sådan mer öppen lösning gör det möjligt att få in andra typer av material tex RSS feeds från andra bloggar. dessutom löses problematiken så att man till skilnad från på denna sida (utsidan) där man i stort sätt inte kan skriva om någonting alls om man är angagerad i någon typ av kanotverksammhet med någon kommersiell anknytning faktiskt kan göra något. Samtidigt löses problematiken med att en person behöver hålla ordning på och driva hela clabbet och att sidan står och faller med han/henne och att allt material på sidan reflekterar hans/hennes tycke och smak.

jag vet att denna typ aw wiki inte kommer att komma till men visst vore det underbart

//Siven

Wikin, bloggen, grunkan.. får gärna bo hos en känd "livstilstidning för aktiva människor".
Någon som är intresserad av att bidra?
Proffs svarar privat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anette Grinde Förening/org. för samarr. av föredrag m Magnus F? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg