När det gáller Soft-Shell sà erkánner ju branchen sjálv att de har svârigheter att fór ut budskapet vad detta egentligen är. Schoeller som náms ofta i sammanhanget har följande definition:
soft-shell™: feel free!
original soft-shell™ textiles offer maximum freedom of movement, extreme air-permeability and an unimagined comfort in any situation. The stretch woven fabrics reliably repel water and wind, are extremely hard-wearing, soft, lightweight, gentle on the skin and offer new looks.
Se vidare pà: http://www.schoeller-textiles.com/d...ionstate=0&emotionID=10&contentpage=&langID=2
Hár kanske det kunde vara pà sin plats att definiera aktörerna lite grand. I textilbranchen (och skor med för den delen) finns det i princip tre huvudaktörer:
1: Kemiska företag som uppfinner smarta konstfibrer, t.ex Dupont. Dessa fibrer har olika egenskaper, t.ex aramidiska, starka, látta, hâller värmen, transporterar fukt etc etc
2: Väverier/textilföretag, t.ex Schoeller, som aplicerar dessa fibrer i smarta kombinationer för att fâ fram en mángd olika funktionella tekniska textiler.
3: Konfektionsföretag, t.ex Haglöfs, Marmot etc etc etc, som designar funktionella, tekniska plagg med hjálp av váveriernas produkter och ofta i samarbete med dem.
Vissa av företagen inom grupp 1 och 2 har varit smarta nog att marknadsföra sig inte enbart mot industrin, utan även, eller framför allt, mot konsumenterna.
Detta gáller exempelvis Dupont, som gett komersiella namn àt vissa lyckade konst-fibrer och vilka nu efterfràgas áven av konsument: Cordura, Kevlar, Coolmax, Thermolite, Teflon, Lycra...
Inom grupp 2 har även vissa väverier gjort sig ett namn, exempelvis Schoeller (med rätta, de hàller en mycket hög teknisk och kvalitativ nivâ, liksom Dupont). Schoeller och en del andra väverier jobbar ocksà med att marknadsföra vissa av sina textiler (egentligen grupper av textiler med liknande egenskaper), t.ex Schoeller Keprotec, Schoeller Dryskin etc. Ett annat exempel är produkt-gruppen Polartec, som ju är ett starkare varumärke än själva tillverkaren; väveriet Malden Mills.
Naturligtvis existerar det ett nára samarbete mellan dessa tre grupper, bàde i produktutveckling och i kooordination av nyheter, marknadsföring etc.
För den som vill vet mer om de olika materialen och dess egenskaper och aplikationer sà har ju fabrikanterna ur alla dessa tre grupper egna hemsidor. Schoellers hemsida är mycket informativ http://www.schoeller-textiles.com/
Vidare exempelvis:
http://www.dupont.com
http://www.polartec.com
etc.
Mvh / Mats
soft-shell™: feel free!
original soft-shell™ textiles offer maximum freedom of movement, extreme air-permeability and an unimagined comfort in any situation. The stretch woven fabrics reliably repel water and wind, are extremely hard-wearing, soft, lightweight, gentle on the skin and offer new looks.
Se vidare pà: http://www.schoeller-textiles.com/d...ionstate=0&emotionID=10&contentpage=&langID=2
Hár kanske det kunde vara pà sin plats att definiera aktörerna lite grand. I textilbranchen (och skor med för den delen) finns det i princip tre huvudaktörer:
1: Kemiska företag som uppfinner smarta konstfibrer, t.ex Dupont. Dessa fibrer har olika egenskaper, t.ex aramidiska, starka, látta, hâller värmen, transporterar fukt etc etc
2: Väverier/textilföretag, t.ex Schoeller, som aplicerar dessa fibrer i smarta kombinationer för att fâ fram en mángd olika funktionella tekniska textiler.
3: Konfektionsföretag, t.ex Haglöfs, Marmot etc etc etc, som designar funktionella, tekniska plagg med hjálp av váveriernas produkter och ofta i samarbete med dem.
Vissa av företagen inom grupp 1 och 2 har varit smarta nog att marknadsföra sig inte enbart mot industrin, utan även, eller framför allt, mot konsumenterna.
Detta gáller exempelvis Dupont, som gett komersiella namn àt vissa lyckade konst-fibrer och vilka nu efterfràgas áven av konsument: Cordura, Kevlar, Coolmax, Thermolite, Teflon, Lycra...
Inom grupp 2 har även vissa väverier gjort sig ett namn, exempelvis Schoeller (med rätta, de hàller en mycket hög teknisk och kvalitativ nivâ, liksom Dupont). Schoeller och en del andra väverier jobbar ocksà med att marknadsföra vissa av sina textiler (egentligen grupper av textiler med liknande egenskaper), t.ex Schoeller Keprotec, Schoeller Dryskin etc. Ett annat exempel är produkt-gruppen Polartec, som ju är ett starkare varumärke än själva tillverkaren; väveriet Malden Mills.
Naturligtvis existerar det ett nára samarbete mellan dessa tre grupper, bàde i produktutveckling och i kooordination av nyheter, marknadsföring etc.
För den som vill vet mer om de olika materialen och dess egenskaper och aplikationer sà har ju fabrikanterna ur alla dessa tre grupper egna hemsidor. Schoellers hemsida är mycket informativ http://www.schoeller-textiles.com/
Vidare exempelvis:
http://www.dupont.com
http://www.polartec.com
etc.
Mvh / Mats