wookpanna

Hej.Jag undrar om det är någon som känner till om det finns wookpanna för ute bruk(öppen eld).Kravet jag ställer är att den inte får väga för mycket.Tack på förhand.Tomas Malmros
 
Även om den inte väger så mycket så lär den bli ganska otymplig. Meningen med en wookpanna är ju just att det skall vara tunnt material , för att den skall kunna värmas upp effektivt, i asien är bränsle begränsande.
 
Om du letar på kinaaffärer istället för vanliga köksaffärer så hittar du nog vad du söker.
Som sagt är en riktig wok avsedd just för öppen eld. Den du har i köket är mer eller mindre anpassad för att funka mer eler mindre bra på en vanlig spis.
 
Packvolymen och sotet

Är väl det som avhåller flest västlänningar från wookpanna, i samband med uteliv, men visst smakar det gott. Pannor hittar du i Kinaaffärer tex i Cph eller Gbg. Min lätta köpte jag i Damascus.
Du lär behöva ett ungsnät och ett halvnät i pannan om det skall gå bra för dig. Huruvida Ikeas tunna wookpanna fungerar på öppen eld vet jag inte men den verkar var av rätta tunna sorten.

Go wook

Johan K
 
Funkar utmärkt

Jag brukar alltid ha med min wokpanna (IKEAs billiga tunna) ut i naturen om jag tänker laga mat över öppen eld. Den väger inte mycket och funkar till det mesta. Man kan både koka och steka grejer i den. När man ska packa den brukar jag bara stoppa den i en plastpåse (för sotets skull), och lägga den upp och ner mellan ryggan och topplocket. Där tar den i princip ingen plats heller.
 
Murika

Om vikten inte är det viktiga så är en murika ett alternativ till vanliga wookpannor. Finns i mindre modeller som går ner i ryggsäcken. De finns att köpa lite var stans i norr men jag har faktiskt aldrig sett dem i södra Sverige.

/Tommy
 
Gaskök + tunn wok=sant!

Använd en tunn 'riktig' wok från någon asiatisk matbutik tillsammans med trangiakök med gastillsats. Det blir bättre värme i pannan då. Faktum är att vi använder denna kombination när vi wokar hemma i köket eftersom en elspis inte kan alstra den värme som behövs när man wokar.

Joakim Ekendahl
 
Murika

En Murika är inget mer än ett Hej helt enkelt

Det kan också vara en av de tre heliga wokpannorna från
Murika's livs i Tanumshede.

/Joey
 
nejnej =)

Murika, jag vet inte om vi talar om samma sak men skriver det här ändå.

Muurinpohjalettupannu(=Muurikka, muurinpohjapannu) är en wokliknande gjutjärnspanna som används ofta för att steka stora plättar(pannkakor?). Behövs inte diskas osv, väger ett ton. Åtminstone i Finland mycket vanliga.
 
Muurikka

Kasta ett getöga på http://www.aila.jokkmokk.com De har några olika modeller till någotsånär vettiga priser.

Modellen är densamma som scoutbekantar till mig använder, men jag vet ej var de har införskaffat sin; den är dock väldigt trevlig att laga mat på/i/med (de har en med Ø=58 cm och den räcker bra till 8-10 personer beroende på vad man gör)

Laga mer mat ute; det är inte inne, men bör vara!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg