wobblande bakhjul

Systematiskt

Rakt i gaffeln?
Samma ekerspänning, ljud?
Rak fälg?
Rund fälg?
Vikt slang?
Däcket mitt i fälgen?
Obalans i hjulet, går att trimma med blytråd?

Själv brukar jag kassera slangarna efter tre punkor, lapparna ställer till det....
Hos Biltema hade en bekannt köpt en slang som ormade sig, lös pumpning visar ev fel.
Fälgar riktas lätt på cykeln eller med hjälp av skruvstycke, lös gaffel och en skruvmejsel samt rätt ekernyckel. Det skall vara rakt och runt samt samma ekerspänning. Lätt kontrollerat med ljudmetoden. När du fått till det massera fälgen med fötterna på båda sidorna och runt om.
Kontrollera åter rundhet, rakhet och ekerspänning.
Lägg fälgbandet mitt i fälgen. Sätt på däcket med en sidan utanför, montera slangen, kräng på däcket. pumpa löst, massera däcket. Pumpa, montera rakt i cykeln.
Jag tror dig om dina långa tider med hjulet men ibland gör man samma miss flera ggr just för att man gör den.....
Hoppas att det löser sig. Hjälp är aldrig fel.....

Ja, allt var okej med det gamla däcket och den gamla slangen, tills det gick hål på det. Men något wobbel var det aldrig fråga om. Vår självutnämnde cykelexpert här på mitt jobb hängde med ut en sväng för att ta sig en titt, men han fattade heller inget. Men NU ska jag iväg till min cykelreparatör :) Jag hoppas fortfarande på cykeltur i helgen. Återkommer på måndag med rapport :)

mysteriet löst

OK. jag hade tydligen lagt i en fjäder åt fel håll, när jag hängde tillbaka däcket och det var delvis detta som orsakade wobblingen. men sedan var hjulet tydligen skevt också, och det var först när cykelreparatören fixat detta som det kändes roligt att cykla igen.

på lördagen kunde jag så ge mig ut på säsongens första cykeltur: göteborg - falkenberg, och så dagen efter laholm - halmstad (tack vare öresundståget kan man få till sådana kombinationer).

men nu har jag ju ett nytt mysterium, som jag inte hann diskutera med cykelreparatören (han har upptagna dagar nu så här på vårkanten) och det är ju varför hjulet plötsligt hade blivit skevt. allt var ju som sagt ok tidigare. kan man verkligen skeva till ett hjul så pass när man håller på och byter däck? och viktigare: hur fixar man till skeva hjul?

den där cykelboken som nämndes ska jag definitivt leta rätt på. kom på att biblioteket kanske också har nåt, så jag får väl bege mig dit...

tack alla för tankehjälp och medkännande.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg