wobblande bakhjul

Hej!

Bytte bakdäck på cykeln i helgen, allt gick smidigt, tyckte jag, men när jag cyklade märkte jag att bakhjulet wobblade. Jag plockade av hjulet, kontrollerade att slangen låg som den skulle och satte på hjulet igen, lite extra noggrant... Jag kan inte se att hjulet sitter snett, men ändå får jag den där ryckiga känslan när jag ökar farten.

Några tips? Hur "riktar" man ett hjul?

(Jag har hittat en sida på engelska, men jag förstår inte en enda engelsk cykelterm, och tyvärr blir det då för svårt att gissa vad som menas.)

Tacksam för svar!

/Monica.
 
Det kan vara däcket som inte ligger på jämnt runt om - ibland lägger det sig längre in mot navet nånstans när man pumpar. Det löser man genom att släppa ut hälften av luften och sen massera däcket runt om tills det sitter bra.

Om hjulet blivit skevt (verkar osannolikt om det var OK innan du bytte däck) kan en cykelverkstad eller den här sidan vara till hjälp: http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
 
Vanligaste

problemet är att kanttråden inte sitter rätt i anslutning till slangventilen. När du pumpar skall du inte ha ventilen utskruvad helt med muttern vid fälgen utan ventilbasen skall vara instucken mera i däckets mitt så att kantråden kan leta sig in längre mot mitten av fälgen. Först när du fått upp ett par kilos tryck i däcket kan du skruva åt muttern.

Det här problemet är vanligare med mtb däck enligt min erfarenhet. Pumpa helt lätt först och känn efter att du kan trycka kanttråden mot mitten från bägge håll längs med hela däcket omkrets. Om allt är OK nu kan du pumpa upp ett par kilo och är fortfarande allt runt så skruvar du åt muttern och pumpar upp rätt tryck.

Ett annat problem som förekommer är att slangen hamnar mellan kanttråden på däcket och fälgen. Då blir det väldigt asymetriskt och det blir stor risk för explosionspunktering om du pumpar upp fullt tryck utan att kontrollera enligt ovan.

Thure
 
Tack för svar, men...

Jag kan visst inte svenska cykeltermer heller. :-(

Kanttråd, vad är det?

det dom menar är att:

1. slangen ska ligga jämt och fint inne i däcket och inte klämmas mellan fälgen och däckets sidor

2. att däcket ska vara "centrerat" på fälgen. alltså du ska kunna se lika mycket däcksida runt om.
 
Vänd på cykeln och snurra på hjulet. Titta noga först på fälgen, så att den löper helt jämnt, dvs utan att vobbla, och titta sedan på däcket. Om däcket sitter snett så kan ett knep vara att "smörja" med vatten+diskmedel mellan däck och fälg innan du pumpar.
 
Jag har försökt i ytterligare ett par kvällar nu, men jag får det inte att fungera. Igår köpte jag nya slangar och nya däck, för att åtminstone känna mig säker på att jag inte hade för billiga prylar. Men nu wobblar det värre än någonsin.

Självklart försöker jag få slangen att ligga jämt och fint inne i däcket, men däcket är ju inte genomskinligt - det är ju lite svårt att se hur det ligger, faktiskt. Men jag tycker att det känns mycket bra. Jag känner inga veck och jag tycker inte heller att det verkar som att slangen har vridit sig. Inte heller är det klämt någonstans, vad jag kan se.

Däcket ska vara centrerat på fälgen: Ja, jag strävar efter det, och idag tycker jag också att det ser ut som att det är centrerat. Wobblar gör det likafullt. Men, i förrgår, med det gamla däcket, såg jag inte lika mycket däcksida runt om. Jag masserade och tryckte enligt anvisningar i cykelmanualen, men jag lyckades inte få det så att det var lika mycket däcksida runt om. Det var ojämnt hur jag än trixade. Hur lyckas man?

Jag ska ta en sväng förbi cykelreparatören idag och hoppas på det bästa, men cykelreparatören kan jag inte ta med mig på den förestående cykelsemestern, så jag måste nog lära mig hur man gör det här...Tips och råd från Utsidans cykelentusiaster mottages därför fortfarande med stor tacksamhet.
 
Jag har försökt i ytterligare ett par kvällar nu, men jag får det inte att fungera. Igår köpte jag nya slangar och nya däck, för att åtminstone känna mig säker på att jag inte hade för billiga prylar. Men nu wobblar det värre än någonsin.

Självklart försöker jag få slangen att ligga jämt och fint inne i däcket, men däcket är ju inte genomskinligt - det är ju lite svårt att se hur det ligger, faktiskt. Men jag tycker att det känns mycket bra. Jag känner inga veck och jag tycker inte heller att det verkar som att slangen har vridit sig. Inte heller är det klämt någonstans, vad jag kan se.

Däcket ska vara centrerat på fälgen: Ja, jag strävar efter det, och idag tycker jag också att det ser ut som att det är centrerat. Wobblar gör det likafullt. Men, i förrgår, med det gamla däcket, såg jag inte lika mycket däcksida runt om. Jag masserade och tryckte enligt anvisningar i cykelmanualen, men jag lyckades inte få det så att det var lika mycket däcksida runt om. Det var ojämnt hur jag än trixade. Hur lyckas man?

Jag ska ta en sväng förbi cykelreparatören idag och hoppas på det bästa, men cykelreparatören kan jag inte ta med mig på den förestående cykelsemestern, så jag måste nog lära mig hur man gör det här...Tips och råd från Utsidans cykelentusiaster mottages därför fortfarande med stor tacksamhet.


1. "wobblar" det i sidled eller upp och ner? som nån skrev, till att börja med; håll hjulet i luften och kika om det rör sig i sidled eller höjd led.

2. har du fått rätt dimisoner på allting? lägg nya däcket på det gamla (ursprungs däcket)och kika så att INNER diamtern är lika.


i teorin funkar det så att fälgen har två "midjor" den inre för att däcket ska kunna gå att monteras och den yttre, som det trycks emot när det fylls med luft, för att det ska kunna sitta kvar på fälgen.

ibland har jag varit med om att den yttre midjan är så mycket mindre i diameter att däcken kan röra sig. det sitter alltså inte tight emot midjan. i så fall pumar man 1/3-del ungefär och justerar lite genom att massera/pressa däcket på plats. därefter pumpas det fullt.

ett typiskt nybörjarfel är annars att du fått slangen klämd mellan däcket och fälgen där ventilen sitter. (eller att den ligger i kläm någon annan stans)

ta bort hjulet, töm däcket så du har ca 1/4 del av luften kvar, gå igenom decimeter för decimeter, sida för sida, genom att vika/pressa däcket åt sidan och titta ner mellan fälgen och däcket, där ska du alltså inte se slangen.

sen kan du ju få slangen vriden också. jag brukar alltid pumpa i lite luft i slangen direkt när jag börjar. inte för mycket utan precis så mycket att den tar lite form. kanske 1/6 del av normalt tryck. detta gör även risken för att slangen ska klämmas minskar.
 
Hej flanell!

Tack för dina svar!

Jag har gjort precis allt som du föreslår, flera gånger. Jag har absolut inte slarvat under mina försök. Vid ett tillfälle satt jag en dryg timme och snurrade, vände, vred, tittade och försökte jämföra bara för att försöka uppnå förståelse för hur cykeln fungerade och hur det kom sig att hjulet inte snurrade som jag ville, innan jag ens tog av hjulet. Jag har börjat om 9 gånger + igår då jag använde nya slangar och nya däck. Jag överdriver inte om jag säger att jag har lagt ner 10 aktiva timmar på däck- och slangbyte och undersökningar av bakdäcket de senaste sju dagarna. Jag har mardrömmar om däckbyten och drömmar om en cykel utan wobbel.

Hjulet wobblar fram och tillbaka (sett uppifrån, när jag cyklar) plus från sida till sida.

Om en dryg timme öppnar min cykelreparatör. Då ska jag få svar på det här mysteriet, hoppas jag. Annars blir det promenadsemester i år igen, för fötter och ben har jag koll på :)
 
Hej flanell!

Tack för dina svar!

Jag har gjort precis allt som du föreslår, flera gånger. Jag har absolut inte slarvat under mina försök. Vid ett tillfälle satt jag en dryg timme och snurrade, vände, vred, tittade och försökte jämföra bara för att försöka uppnå förståelse för hur cykeln fungerade och hur det kom sig att hjulet inte snurrade som jag ville, innan jag ens tog av hjulet. Jag har börjat om 9 gånger + igår då jag använde nya slangar och nya däck. Jag överdriver inte om jag säger att jag har lagt ner 10 aktiva timmar på däck- och slangbyte och undersökningar av bakdäcket de senaste sju dagarna. Jag har mardrömmar om däckbyten och drömmar om en cykel utan wobbel.

Hjulet wobblar fram och tillbaka (sett uppifrån, när jag cyklar) plus från sida till sida.

Om en dryg timme öppnar min cykelreparatör. Då ska jag få svar på det här mysteriet, hoppas jag. Annars blir det promenadsemester i år igen, för fötter och ben har jag koll på :)

hej själv och tack för tacket.. ;-)

jag lider med dig. det kan ju finnas andra orsaker också. men eftersom jag fick en känsla av att allt var ok innan däckbytet var det ovanstående som låg närmast till hands. det kan ju också vara så att det är fel på däcket. billigare däck (biltema) håller formen väldigt dåligt. förmodligen är det ett enkelt fel. vore jag som dig skulle jag be att få hänga över axeln på cykelreparatören, förklara läget och be honom om en liten grundkurs. jag kan också varmt rekomendera "cykelboken" från haynes, biltema artnr: 73-590, jag tror den också finns på claes olson. 199:- mycket väl investerade kronor. inte tycker jag du ska ge upp semesterplanerna för den här saken. hoppas allt löser sig.
 
ekerspänningen

och eller navet skulle ju också kunna vara ett problem här. Är det ett nytt hjul? Var det helt OK med gamla däcket?

Thure
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg