wire vs vanliga.

Fall över gaten

beorn; sa:
vikars; sa:
annledningen till att wire-karbiner inte är lika säkra är konsekvenserna av ett fall med belastning få fel sätt, dvs över gaten.

Men på specifikationerna står det att wiregate är starkare över gaten! ..eller menar du vid felklipp?

Överallt jag har letat så hittar jag bara fördelar med wiregate. Alltså att minska risken för att gaten skakar upp.
Kan det vara så att standardgaten är starkare om man t.ex. klämmer gaten mot berget? (gissar).


-b


Informationen kommer från killarna på northstar. Kan tänka mig att det skiljer lite mellan olika wirekarbiner. Men om det verkilgen är så att de tål lika mycket över gaten som en vanlig så borde ju wirekarbiner onekligen vara bättre..
 
En aspekt...

... som jag inte läst på denna tråden är att wire-karbiner ofta är konstruerade så att grinden är lite bredare än karbinens gods. Detta är logiskt eftersom den ansluter till karbingodset från utsidorna. Vad kan detta leda till?
- Det är lättare att grinden öppnas om karbinen ligger mot klippan, eftersom grinden "sticker ut längst". Om detta händer är dessutom risken väldigt stor att du har sk knäckkrafter på karbinen, och då håller den knappt för kroppsbelastning i alla fall. De värden som anges med öppen grind är för drag längs karbinens rygg.

Dessutom blir "näsan" på karbinen, dvs det som repet kan fastna på och klippa ur sig självt relativt stor på wire-karbiner. Fast å andra sidan finns det vanliga med böjd grind som har större, så jag vet inte...

Hursom, i det första fallet med att grinden vill klämmas upp mot klippan vill jag bara säga:

Det är viktigare att ha en slinga i rätt längd så att karbinen inte ligger mot klippan, än att oroa sig för vilken karbin som är bäst om den gör det!
 
Det verkar som om ingen riktigt vet skillnaden alltså!! Allt vi vet är att vi gladeligen pungar upp mer kosing för en sämre grej... låter som det skulle kunna stämma på klättrare: eloxera skiten och sätt ett högt pris så köper jag vad som helst!

-b

edit: oops.. missade förra inlägget

[Ändrat av beorn 2003-05-20 kl 19:21]
 
Firar pa wirekarbiner regelbundet och kan knappast pasta att jag ser nagot problem med det. Det basta som jag ser det med wirekarbiner ar att grinden inte fryser. Gillar BD Hotwire och (faktiskt!) CAMP steelkar.
 
Re: fira på wire krab

Nu har ännu en klättrare av det manliga könet kommit till insikt: storleken är betydligt viktigare än formen! Empiriska tester vid 3-tiden igår natt från balkongen visade att en bredd på 6cm glider bäst. 5cm funkar också bra, men 4cm var inte alls nåt vidare och hade stora problem att få upp nåt hyfsat tempo att tillfredsställa testpersonerna ifråga. Den assymetriska aspekten påverkade inte de extatiska testresultaten överhuvudtaget, medan längden hade liknande egenskaper som bredden att ge ett tillfredställande slutresultat.

Ovanstående test var en följd av min evinnerliga nyfikenhet angående det jag tidigare (förhastat) skrev:
"Om du nån gång ska abseila på ett par krabbor så är du nog glad att ha nåt annat än wirekrabbor på ditt rack."
och pucko svarade:
"Vad består svårigheten av i detta moment menar du?"
vari SWE3171 samstämde med:
"Firar pa wirekarbiner regelbundet och kan knappast pasta att jag ser nagot problem med det".

Jag testade BlueWater Omegalite4.0 (wire) (6cm bred), BD Hotwire (5cm bred) och BD Neutrino (4cm bred), med ett 10.5mm rep. På en 'vanlig' firning (med två ändar av repet genom karbinerna) så blev Neutrino väldans tröga medan Omega och Hotwire gick bra. Firande från en ända av repet (som när två personer kör 'simulrap'), så visade Neutrinon tecken på liv också, men större är klart bättre!

Tji fick jag, för att jag lusläser klätterböcker och litar på vad de säger (tex J Long som rekommenderar ovaler att fira på...).
 
SWE3171; sa:
Firar pa wirekarbiner regelbundet och kan knappast pasta att jag ser nagot problem med det. Det basta som jag ser det med wirekarbiner ar att grinden inte fryser. Gillar BD Hotwire och (faktiskt!) CAMP steelkar.

Firar på karbiner regelbundet? Dags att skaffa en åtta? ;-)

Grindfrysningen var en bra grej som jag inte tänkte på.
 
Instämmer med Hebbe

Såvitt jag vet finns det bara fördelar med wire. Förutom att de ser tunna ut (fast håller bättre). Och att känslan att klippa möjligen är annorlunda (fast jag inte märkt det).

Har inte märkt samma problem med Omega Pacific 4.0 Wire som Björn har. Valde dem då antingen Climbing eller Rock&Ice utsåg dem till bästa karbin.
 
Fast kom jag pa, det kanske trots allt inte ar sa bra att lita pa en man som gar pa kryckor efter att ha druttat av berget... =)

/m
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Campo Nano wire Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg