wire vs vanliga.

wire vs. standard

Blir lite förbryllad av de tvetydiga tecken jag ser angående detta.
vad jag har förstått så skall wirekarbiner klara samma kraft som motsvarande standardkarbin. Dock så är wirevarianten billigare(oftast).
Vad jag har hört från andra klättrare borde wirekarbinen vara att föredra då porten inte kan 'vibrera upp' och på så sätt elimineras ett osäkerhetsmoment.
Jag har inte hört vad som skulle vara fördelen med standard..
kraftex:

Climbing Technology Leo. 70:- (wire)
Hållfasthet:
Stängd grind: 26 kN (!)
Öppen grind: 10 kN (!)
Över grind: 8 kN
Vikt: 45 gram

Climbing Technology Light. 70:- (standard)
Hållfasthet:
Stängd grind: 22 kN
Öppen grind: 8 kN
Över grind: 8 kN

Vikt: 43 gram
(källa: http://www.addnature.se)

-b

[Ändrat av beorn 2003-05-17 kl 11:18]

Lättare att klippa?

Vissa tycker att de vanliga är lättare att klippa.Andra tycker att wiren ser läskigt tunn ut. Själv har jag bara wire, det har bara blivit så.

Av mina så är de sämsta är Omega Pacific 4.0 nånting. Efter bara något år så händer det ibland att karbinen står öppen! De näst sämsta är Climbing technology med böjd grind: Grinden är otroligt hård vilket gör den svår att klippa, de med rak är mycket bättre!

De jag är nöjd med är Black Diamond (inte så konstigt med tanke på priset) och Austria Alpin (4 euro på http://www.globetrotter.de)

Inga av mina wirekarbiner är lika lättklippta som polarens DMM. Vet inte om det beror på vanlig/wire grind...

Men vad vet jag, jag är bara en ganska kass amtör. Någon som vet bättre?

Är inte någon erfaren klättrare men har hört att annledningen till att wire-karbiner inte är lika säkra är konsekvenserna av ett fall med belastning få fel sätt, dvs över gaten. Vet inte hur vanligt detta är. Själv har jag en blandning av wire/vanliga. Wirekarbinerna är billiga kong-varianter men de är helt ok att klippa. De känns dock inte lika solida som vanliga så i trängda lägen känns det bättre att pynta med en vanlig karbin.

Re: Lättare att klippa?

Vandrare; sa:
Vissa tycker att de vanliga är lättare att klippa.Andra tycker att wiren ser läskigt tunn ut. Själv har jag bara wire, det har bara blivit så.

Att wiren är tunn uppvägs antagligen ganska väl av det faktum att den är gjord i stål, till skillnad från resten av karbinen som är gjord i lättmetall. Jag har svårt att tro att just det är något problem.

vikars; sa:
annledningen till att wire-karbiner inte är lika säkra är konsekvenserna av ett fall med belastning få fel sätt, dvs över gaten.

Men på specifikationerna står det att wiregate är starkare över gaten! ..eller menar du vid felklipp?

Överallt jag har letat så hittar jag bara fördelar med wiregate. Alltså att minska risken för att gaten skakar upp.
Kan det vara så att standardgaten är starkare om man t.ex. klämmer gaten mot berget? (gissar).

-b

Den enda fördelen jag kan komma att tänka på med vanlig grind är att man tycker bättre om att använda såna karbiner, dvs det känns trevligare att klippa en vanlig grind jämfört med en wiregrind, själva känslan helt enkelt. Jag vet folk som tycker så. Annars finns det nog bara fördelar med wiregate.

wire vs vanlig krab

Om du nån gång ska abseila på ett par krabbor så är
du nog glad att ha nåt annat än wirekrabbor på ditt
rack. Detta är dock inte pga wiregaten själv, men det
tycks att alla wirekrabbor är assymetriska.

Re: wire vs vanlig krab

lillajag; sa:
Om du nån gång ska abseila på ett par krabbor så är
du nog glad att ha nåt annat än wirekrabbor på ditt
rack. Detta är dock inte pga wiregaten själv, men det
tycks att alla wirekrabbor är assymetriska.

Vad består svårigheten av i detta moment menar du?

Med vänlig hälsning

/Örjan (har firat av förr)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Campo Nano wire Klättring allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg