Wing paddel

Jag har en Nytech Wing, köpte den för att jag ville prova vinge, den var billig och fanns i en butik nära mig. Jag paddlade nästan hela förra sommaren med den och var ganska nöjd men ville ha en lättare paddel. Nytech Wing väger ca 1050 gram med Quick-Lock.

Under våren köpte jag en Epic Small Mid Wing Full Carbon. Betydligt mindre och lättare (ca 700 gram) jag tycker den är riktigt bra att paddla med eftersom jag paddlar längre sträckor på turer i havskajak. Skillnaden mot Nytech Wing är enorm. Tyvärr gick ena skaftet av (handhavandefel) och jag har inte lyckats få tag på ett nytt skaft, varken från Nomado eller direkt från Epic. Jag tycket det är riktigt dåligt och jag blev så sur att jag köpte mig en Bracsa IV Min Maraton från Reval Kayaks. (Riktigt bra support från Reval Kayaks med svar på frågor och skulle något hända är det bara att byta blad eller skaft)

Bracsa IV Min Maraton känns ungefär som Epic'en att paddla med, vikt och area är ungefär samma. Kanske är den lite mindre förlåtande mot orena paddeltag när man tar i med kraft. Annars funkar den bra och man kan slöpaddla som med en plattpaddel också, det är inga problem. Maraton-varianten har en kevlarförstärkning runt paddelbladets kant, bra om man som jag är lite oförsiktig eller råkar drämma paddeln i en sten under vattenytan. Den är likaså justerbar i längd och vridning men har inte lika bra justermutter som Epic har.

Det här är mina högst personliga åsikter och erfarenheter. Jag är ingen race-paddlare och har bara lärt mig paddla med vinge genom att titta på race-paddlarna i klubben och prova själv. Jag har förmodlingen mycket att lära när det gäller teknik men hittills har det gått bra.

Försök att prova någon paddel innan köp, tänkt på vikt, area och längd. Om du ska använda den för turpaddling under många timmar så satsa på en mindre paddel.

Skoj att så många har svarat, fast vi befinner oss mitt i semestertider.
Än så länge har ingen skrivit något direkt negativt om vingpaddel, utan tvärtom. Viss delad mening finns om att stöta med en vingpaddel skulle vara sämre, samt använda paddel för att "släp" styra.

Ni har i alla fall fått mig övertygad om att det är vingpaddel som gäller.

Förstått det rätt så lämplig yta runt 700-730cm2. Vikten är förstås viktig, men för min del väljer jag hellre ett tyngre paddel för att få ett robust paddel. Har väldigt svårt att acceptera att ett paddel går sönder på en expedition av omild behandling som kan bli vid en landstigning i busig väder. Givetvis ska paddel delningen fungera, även efter vecka/or ute till havs.

Vad ska jag då välja?

Nytech Wing paddeln är ju robust om man köper en utan Quick-Lock. Den är dock i tyngsta laget. Nu när jag ha en kofiberpaddel så känns den alldeles för tung för mig, gick dock bra att paddla med första sommaren. :)
Jag bröt av min Nytech Wing under en räddningsövning i bassäng i vintras, det var Quick-Lock'en som gick av. Jag fick en ny paddel med förstärkt Quick-Lock, bra support från Kajaktiv. Den nya delningen ha ett aluminiumrör i som gör den starkare (och aningen tyngre), den sviktar dock fortfarande oroväckande mycket vid tex flottörräddning. Hittills håller paddeln i alla fall.

Jag letade efter en robust liten paddel (helst med kolfiberblad och ett stadigt lätt skaft i glasfiber), efter att jag knäckte Epic-paddeln när jag lade kajaken på skaftet. Tillverkarna verkar inte prioritera detta, möjligen har Kanuk nån paddel med kolfiberblad och glasfiberskaft.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eos Wing paddel fördelar??? Paddling allmänt 23
Kjell Lundgren Lendal Kinetik Wing Paddling allmänt 17
fire wing vs. rim Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg