Wing paddel

Hej, skulle gärna ha era synpunkter på vilken paddel som är bäst.
Jag är 190cm över havet, har god styrka samt kondis. Nu börjar jag snegla på köpa ny paddel till min havskajak. Skulle vara spännande prova på wing paddel.

1) Har förstått att wing paddel passar inte särskilt bra i gropig sjö och min första fråga blir förstås varför?
2) Ska man ha samma längd på sin wing paddel som ordinarie paddel?

På pappret har jag tittat på 2st paddlar.
3) Epic Kayaks Mid Wing 4000kr, synpunkter?
4) Nytech Wing 2800kr, synpunkter?

Fel pris..

Fel pris på Nytechwing, rätt pris 2150:- utan delning. (optional quicklock + ca 400:).

MVH

James

Jag är 190cm över havet, har god styrka samt kondis. Nu börjar jag snegla på köpa ny paddel till min havskajak. Skulle vara spännande prova på wing paddel.

1) Har förstått att wing paddel passar inte särskilt bra i gropig sjö och min första fråga blir förstås varför?

Du menar så här:

Bild: http://www.kayaksipre.com/images/33_600.jpg

Epic har olika material/prisklasser liksom många andra fabrikat. Testa small mid wing!

Bilagor

• Sipre vingpaddel.jpg
    Sipre vingpaddel.jpg
    194.3 KB · Visningar: 960

2) Ska man ha samma längd på sin wing paddel som ordinarie paddel?

1) Att paddla med vingpaddel i hårdare vind är enligt min erfarenhet lite närvösare än eruopaddel; problemet är att vingpaddeln har bättre grepp inte bara i vattnet, utan också i luften (dvs. den är mer vindkänslig).
2) Vingpaddlar brukar vara någon cm kortare.

Jag har paddlat med plattpaddel (euro) i 18 år och sen augusti förra året med vingpaddeln. Tidigare var jag övertygad att vingen var ett redskap för OS- och VM-eliten i slätlopp men jag har fått ge mig. Även etablerade långpaddlare som Magnus Fischer kör med vinge och när nu Freya Hoffmeister håller på att paddla runt Australien så paddlar hon med vinge.

Surfski borde ju vara bland det extremaste med vind och vågor och där har jag inte sett något annat än vinge. Leta lite på Youtube så hittar du massor med surfskifilmer där man kan se varianter av både lågt och högt stöd vid sidan av alla andra tricks.

Min egen korta erfarenhet är att vingen tar mindre vind än mina gamla plattpaddlar.

Längden på paddeln beror mer på hur djupt man sitter och hur bred kanoten är. Tror överlag att alla sorters paddlar är kortare nu än när jag började paddla 1990.

Senast ändrad:
vid mer eftertanke ...

1) Att paddla med vingpaddel i hårdare vind är enligt min erfarenhet lite närvösare än eruopaddel; problemet är att vingpaddeln har bättre grepp inte bara i vattnet, utan också i luften (dvs. den är mer vindkänslig).
2) Vingpaddlar brukar vara någon cm kortare.

Efter att läst mitt tämligen kortfattade, gränsande till bryska, inlägg ovan på nytt, och därefter Erik Barkefors', vill jag nyansera mig lite.

Vingpaddel har varit min huvudsakliga paddeltyp i dryga 20 års tid. Och visst har den dugt att använda till i stort sett allt jag försökt använda den till, inklusive paddling i hårt väder. Härmed dock inte sagt att den är perfekt till allt; som sagt upplever jag att den är mer vindkänslig än jag skulle önska, och jag vill minnas från tiden då jag övergick från europaddel till vingpaddel, att jag också upplevde att den ger sämre stöd vid låga stödtag.

Å andra sidan har jag paddlat ganska lite med annat än vingpaddel de senaste 20 åren, vilket gör att jag kanske inte är den bästa att göra jämförelser. Kanske jag bara förgyller europaddlarna i minnet på somliga punkter.

För den som är nyfiken på vingpaddlar är mitt bästa råd: prova själv! Och ge inte upp genast om det känns konstigt; som det konstaterades i en tråd om grönlandspaddlar här nyligen, bör man ge en ny paddel man provar lite tid innan man dömer ut den. När något nytt känns fel, är det ibland bara en fråga om ovana. (Själv planerar jag att ge grönlandspaddlar en chans så småningpom, bara det skulle bli av att bygga en ...)

Jag började med plattpaddel, men paddlar idag uteslutande med vinge. Efter en tillvänjningsperiod, tycker jag inte vingen har någon direkt nackdel i hårt väder. Vindkänsligheten upplever jag inte som större, kanske t.o.m. något mindre. Paddlingrörelsen känns skonsammare med vinge överlag.
Alla styrtag funkar inte med vinge, speciellt inte de med den platta kanten ledande. Att stötta funkar utmärkt.

En populär vinge är Bracsa IV, även om Siven tycker att den är för racig. Finns i förstärkt marathonversion, för oss som inte kan låtas bli att stöta i saker då och då.
Jag är som du 190cm lång, och har en Bracsa IV max, 216cm lång, inställd på ganska liten vinkel, drygt 45 grader.

Jag gick över till vinge för snart ett år sedan, och har inte hittat någon nackdel ännu. Däremot flera fördelar jämfört med min gamla plattpaddel:

- Mindre risk för felskär (som iaf jag kan råka få när jag är trött och sliten)
- Kan hålla lösare i paddeln, eftersom den 'hittar rätt' själv i vattnet, vilket skonar leder/senor och ger fler paddeltimmar per dag.
- Givet samma puls är jag c:a 5-8% snabbare med vinge (mätt i paddla-hela-dagen-i-flera-dagar tempo, skillnad i maxfart har jag ej mätt upp). Om det beror på vingen i sig, eller att jag får bättre teknik med vinge, låter jag vara osagt.

Mitt fokus är långa dagsturer, inte att paddla fort. Alla tre punkterna tillsammans ovan gör att jag kommer något längre på en dags paddling. Dessutom tycker jag det är betydligt behagligare med vinge. Att gå tillbaks till vanlig plattpaddel kommer jag nog aldrig att göra. Däremot skulle det vara intressant att lära sig hantera grönlandspaddel när tiden räcker till.

Jag kör med en Bracsa FW. Om jag ska paddla hela dagen kör jag med 209cm bredd, ska jag maxa på milen kör jag 214cm bredd.

En populär vinge är Bracsa IV, även om Siven tycker att den är för racig. Finns i förstärkt marathonversion, för oss som inte kan låtas bli att stöta i saker då och då.
Jag är som du 190cm lång, och har en Bracsa IV max, 216cm lång, .

Det finns ju nu även en Bracsa IV s-min 705cm2 om man inte är lika stor å stark som Kjell ;)

/Janne

Jag tycker paddle wizard på epickayaks.com är rätt bra.

Högre paddelföring -> kortare paddel
Rejsigare paddelteknik (mer bålrotation, kortare drag, högre paddelföring) -> kortare paddel
Smalare kajak -> kortare paddel (om det leder till högre paddelföring)
Kortare kanotist -> kortare paddel

Jag kör själv (motionär 178 cm lång, hmmm förvånansvärt ofta man nämner hur lång man är i detta forum... hehe) med 215 cm vingpaddel, som jag ibland drar ut mot 220 när jag ska paddla lite softare i en bredare kajak.

När jag motionspaddlar kör jag en Bracsa FW. Den har ett distinkt grepp trots den lilla paddelytan, och den förhållandevis aggressiva utformningen plus att man inte kan lita på enbart bladyta för att få grepp gör att man utvecklar sin teknik bättre än med en mer förlåtande paddel. När jag åker på tur byter jag dock till en Epic Mid Wing som är betydligt snällare och har större bladyta, mindre risk för drastiska effekter vid felskär och den större bladytan ger tryggare stöd. De flesta "små" vingpaddlar har tillräckligt stor bladyta för ett bra stöd tycker jag, men Bracsa FW är extremt liten, 80-100 cm2 mindre än den typiska "lilla" vingpaddeln.

Delad paddel är att föredra, så man kan experimentera med längd och vridning med bladen. Jag började med 60 grader men är nu nere på 30 grader efter handledsproblem. Tyvärr lämnar de flesta delningarna övrigt att önska - de funkar rent tekniskt och är stabila men är ofta i metall (måste rengöras efter saltvatten) och kräver verktyg (mynt/mutter etc) för att öppnas. Epic har en föredömlig delning som inte är i metall och inte kräver verktyg men är trots det pålitlig.

Hur "rejsig" en paddel är tror jag inte man ska hänga upp sig för mycket på, ta en paddel du gillar känslan i (hur den känns i vattnet när du paddlar). Det finns teorier om att stor paddelyta kan leda till överbelastningsskador, och det stämmer nog men är antagligen mycket individuellt eftersom det i paddlingen beror på paddlaren själv vad belastningen blir (hur hårt man drar). Det är inte tänkt att man ska slira med små paddelblad heller... kanotäventyraren Freya Hoffmeister använde en Epic Large Wing (sprintpaddel) när hon paddlade runt Island.

Hursomhelst, jag tycker mig se att "sanningarna" är bättre angående kajaker, då det gäller paddlar är det lite mer mode och tyckande.

Finns det någon "bra"vingpaddel som inte kostar skortan o lite till?
Använder en aquabound plattpaddel både i motionskajak o havskajak
men är sugen på att pröva en "vinge"

Haken är att det känns lite drygt att slänga ut kanske 4000:- på någonting
som man i slutändan inte trivs alls med!

Har förstått att det är litet blad som gäller och att det kräver en rejäl
inkörningsperiod innan man får in rätt teknik/känsla.

Delbar paddel med justerbar vinkel står på önskelistan eftersom jag normalt
kör med väldigt liten vinkel mellan bladen!

Det finns förstås ett visst prisspann. Men det kanske är så att om det är för att kontrollera om vinge är rätt för dig, så vore det bättre att låna paddel eller nåt istället för att först köpa en billigare och ev då också tyngre och sämre paddel för att sedan köpa en dyrare. Det blir ju då i slutänden betydligt mer pengar än 4 000:-,

Om du inte är rmed i en klubb kan det förstås vara svårt att låna paddel, tillräckligt för att du ska kunna hinna känna efter ordentligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eos Wing paddel fördelar??? Paddling allmänt 23
Kjell Lundgren Lendal Kinetik Wing Paddling allmänt 17
fire wing vs. rim Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg