Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Windscreen
- Trådstartare Vindaloo
- Start datum
Matvaruladan Willys har uppläggningsfat i tunn Al, se där servetter, skrivpapper och ljus finns.
Hejsan
Ölburk
Mvh
Ölburk
Mvh
Hejsan
Ölburk
Mvh
Du menar väl beer can? ;-)
Du menar väl beer can? ;-)
Självklart måste det vara det till en windscreen
Fast vad heter det på svenska; "vindskydd för brännare" kanske?
Jag har använt 50 cl ölburk, dock är ju den plåten rullad så det är svårt att göra nåt som viks ihop till ett platt paket.
Biltemas vindskydd har jag också, men det är lite väl tjock plåt.
Tryckplåtar från offset-tryck lär visst vara 0,3 mm aluminium och skrotas tydligen när de börjar bli lite slitna, så har man kontakter på ett tryckeri kan man nog få tag på det.
I USA är det ju väldigt vanligt med så kallad "flashing" av aluminium, här i Sverige använder vi mer galvat eller koppar tyvärr.
Biltemas vindskydd har jag också, men det är lite väl tjock plåt.
Tryckplåtar från offset-tryck lär visst vara 0,3 mm aluminium och skrotas tydligen när de börjar bli lite slitna, så har man kontakter på ett tryckeri kan man nog få tag på det.
I USA är det ju väldigt vanligt med så kallad "flashing" av aluminium, här i Sverige använder vi mer galvat eller koppar tyvärr.
Det borde ju fungera också att klä kartongbitar (inte wellpapp utan sån karton som är massiv) med folie. Folien gör att det inte tar eld och kartongen ger stadga. Nackdelen är att kartongen inte tål väta, men det kanske går att lacka den först för att skydda bättre mot väta?
Jag har sett vindskydd byggda av wellpapp och folie, och kartong borde inte vara sämre (det är stadigare, wellpappen tror jag tar för mycket stryk av att packas ner).
Jag har sett vindskydd byggda av wellpapp och folie, och kartong borde inte vara sämre (det är stadigare, wellpappen tror jag tar för mycket stryk av att packas ner).
Jag har kört med ugnsfolie vid flera vandringar. Fyrdubbelt o sen vikta kanter. Enda nackdelen är att den vill till på att blåsa iväg om det fläktar på med vinden
Tjockleken i engångspajformar tycker jag ger alldeles tillräcklig hållbarhet, bara man har rimligt vettig design på skyddet. Vikta kanter, krökta former etc.
Till toppmonterad brännare tar jag helt enkelt minsta storlekens runda pajform, formar den till en skål över den gaspatron jag tänkt ha med och gör ett hål mitt i botten som passar på patronöppningen. Skyddet förvaras alltså på gaspatronen, vänds bara uppåt när det ska användas och kläms fast med påskruvad brännare. Pajformens vulstade kant får man som bonus, så i det fallet slipper man t o m vika kanter.
Med markstående vindskydd får man anstränga sig lite mer, men jag tycker det går alldeles utmärkt med pajformsaluminium där också. Jag kavlar då ut plåten/folien med brödkaveln till en remsa med vikta kanter, förvarar den rullad och spänner ut den i en 3/4-varvsbåge på några nerstuckna tältpinnar av lättaste sorten (1g/st), varav de yttersta är invikta i skärmkanten.
Pinnarna är ändå med som nödersättning för någon ev. bortslarvad/sabbad ordinarie (bättre) tältpinne.
Till toppmonterad brännare tar jag helt enkelt minsta storlekens runda pajform, formar den till en skål över den gaspatron jag tänkt ha med och gör ett hål mitt i botten som passar på patronöppningen. Skyddet förvaras alltså på gaspatronen, vänds bara uppåt när det ska användas och kläms fast med påskruvad brännare. Pajformens vulstade kant får man som bonus, så i det fallet slipper man t o m vika kanter.
Med markstående vindskydd får man anstränga sig lite mer, men jag tycker det går alldeles utmärkt med pajformsaluminium där också. Jag kavlar då ut plåten/folien med brödkaveln till en remsa med vikta kanter, förvarar den rullad och spänner ut den i en 3/4-varvsbåge på några nerstuckna tältpinnar av lättaste sorten (1g/st), varav de yttersta är invikta i skärmkanten.
Pinnarna är ändå med som nödersättning för någon ev. bortslarvad/sabbad ordinarie (bättre) tältpinne.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg