Wild Country Zephyros 1

Har nu använt tältet 5 nätter utmed Kungsleden. Jag är väldigt nöjd med det fast jag skulle gärna ha lite extra takhöjd (jag är 189 cm). Kommer fortsätta använda tältet men kommer att köpa nya tältpinnar då jag böjde övre delen på över hälften av pinnarna. Värt att notera är att inre ventilations öppningarna till innertältet inte går att stänga då det bara är en nät mesh, jag gjorde som så att jag ställde ryggan för den öppningen när jag ville ha lite mindre drag när jag stod på sådana ställen där det var kraftig vind. Vill man ha ökad ventilation kan man ta fästpunkten för yttertyget på kortsidorna och sätta upp dem vid fästet för linan. Ska se om jag har en bild på det så ni förstår vad jag menar.
Hade heller inga problem med kondens.
Det är ett billigt och bra tält för dig som ska börja vara ute i naturen eller ska iväg på en vandring och inte vill/har råd att köpa något dyrare märkestält.

+ Billigt
+ funktionellt

- takhöjd
- tältpinnar
 
Köpte ett Zephyros 1. Har bara slagit upp det i trädgården. Premiärtur för tältet på lördag i jämtlandsfjällen.
Slogs direkt av de usla pinnarna. Gick och hämtade pinnarna från mitt Bergans Kompakt istället. De får tjänstgöra även för Zephyros-tältet. Annars tyckte jag det kändes ok i höjd. Är bara 175. Lite konstig form på innertältet. Känns som man kommer ligga emot duken en del, med risk för blöta ner säcken. Du märkte inte av något sådant?
 
Efter några nätter i kring Lunndörren kan jag också konstatera att jag är väldigt nöjd med tältet. För under tusenlappen är det ett kanontält. Enkelt och snabbt att sätta upp.

Hade några nätter med stark vind och piskande hällregn. Men det var inga problem. Likaså hade jag inga problem med kondens, som jag befarat efter att ha hört andra. Lite kondens på insidan av ytterduken, men inget som påverkade komforten.

Innertältet kändes litet. Men jag är inte särskilt bastant, med mina 175 cm. Hade jag varit lite större kanske jag inte hade valt det här tältet.

Gott om plats i absiden att ha utrustning. Mycket mer plats än vad jag trodde. Köpte dessutom ett footprint och således kunde jag förvara utrustningen i absiden utan att den blev blöt från marken. Takhöjden hade jag inget problem med.

Saknade dock möjligheten att montera en lina för att hänga upp kläder på samt förvaringsfack i innertältet.

Att man inte kan stänga igen ventilationen är ett minus. De små vid huvudet och fötterna kan man sätta något för. Men ingången är till hälften mesh och kan bli lite dragit om det är kallare ute.

Tältpinnarna var som sagt under all kritik. Körde med pinnarna från Bergans tältet.

Sammanlagda omdömmet är att det är mer än prisvärt och rekommenderas till andra som letar enmanstält.
 

Liknande trådar