Wild Country Zephyros 1

jag hade ett sådant Zephyros 1 använt till en tur i Keb fjällen fungerade bra men det var fint väder hela tiden. Sista natten vid Saltuolukta då det vara lite regningt och allmänt fuktigt i luften och vindstilla blev de t mycket kondens i innertältet. Annars OK tält för priset (inköpt för ca 1000 kr på fieldandtrek) inget att klaga på i övrigt. För i år har jag beställt ett Tarptent Double Rainbow från USA som är något dyrare (ca 300 USD+50 USD frakt+tull och moms) men man får plats med 2 pers och är lättare är Zephyros för 1 pers.
 
Antar att största anledningen till kondesation 's problemet var att det inte fanns några ventilations öppningar vid huvud och fotända av tältet som tex Hilleberg Akto. Eller fanns det något bra sätt att öka ventileringen den vägen?
 
det var för ca 11 månader sedan jag använt tältet senast och därför vågar jag inte påstå att jag minns riktigt om det fanns eller inte ventilationsöppningar och orkar inte gå ner till förrådet, eller om det fanns bara öppning... har tittat på andra tält under tiden och kan blanda ihop dem. Men det lutar mot att det inte fanns några, ventilationen var dålig den natten-varmt vindstilla duggregn. om du bor i Göteborg kan du få Zephyros tältet för ca 600 kr som sagt använt det bara 7 nätter nu har jag ett annat tält
 
Hej!
Jag har ett Wild Country Zephyros 2 som jag har haft i 2 år och är nöjd med tältets funktion, har inte haft några problem med ventilation, i inner tältet finns det ventilationsluckor man kan öppna både vid fot och huvudänden och sen kan man öppna ingången lite i överkant så kan man få lite cirkulation på luften Men den stora nackdelen med tältet som jag upplever är den låga takhöjden; jag är 186 cm, och det är jobbigt när man blir tvungen att stanna i tältet vid dåligt väder då hade det varit skönt med en högre takhöjd! Jag valde det större tältet för att jag tycker om att ha mina saker inne i tältet det som stannar i absiden är kängor och köksutrustning.
Om du kan leva med den låga takhöjden så kommer tältet att fungera bra, jag är trots den låga takhöjden nöjd med tältet och kommer att fortsätta att använda det vid solo turer .

Tomas
 

Bilagor

  • Regnvatten under och omkring tälet 1.jpg
    Regnvatten under och omkring tälet 1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 1,983
Har också funderat på ett Zephyros 1. Ser fram emot recenssionen!
Vad fick du betala och var beställde du ifrån?
 
En liten heads upp för leverans med http://www.sportsdirect.com/ om man som jag bor i Stockholm. Det är DHL som levererar och är du inte hemma när de först levererar paketet får man boka en ny dag och då sitta och vänta tills de kommer. Vilket är någon gång mellan 08-17. Kan man inte offra en dag på det får man hämta det ute i Märsta. Visste inte att paketet kommit till sthlm så första gången satt jag på jobbet och kunde då inte bara lämna allt och åka hem på 5 min.

Försökte få dem att lämna ut det på DHL service Point (ungefär som posten utlämnings ställe) men det var tydligen skickat med annat avtal så det gick inte. Kan ju tycke att det är billigare att skicka paketet med en leverans tillsammans med andra paket till ett service Point än att ha en budbil som åker runt på flera adresser och lämnar ut saker..
 
Vad fick du betala inkl. frakt från Sportsdirect?
Har du vägt tältet själv och jämfört med tillverkarens specifikationer?

@Tomas P: Har du vägt till Zephyros 2 och jämfört med angivna specifikationer?
 
Vad fick du betala inkl. frakt från Sportsdirect?
Har du vägt tältet själv och jämfört med tillverkarens specifikationer?

@Tomas P: Har du vägt till Zephyros 2 och jämfört med angivna specifikationer?

Det väger enligt köksvågen 1511g, Har då tagit bort manualen som låg i den samt tagit bort taggen .
 

Liknande trådar