Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg?

Hej
Behöver en lätt dunjacka och har kommit på att det vore kul att försöka sy en själv. Thru-hiker.com har ett kit med allt som behövs för att sy deras Whitney down jacket för en överkomlig penning.

Det finns två tyg att välja mellan, ett "0.9 oz Momentum90 Fabric" och ett standard "1,1 oz ripstop". Viktskillnaden på en färdig jacka rör sig enlig Thru-hiker om 0,9 oz, dvs drygt 25 gram.
Är det någon som har erfarenhet av något av de här materialen? Är det tjockare lättare att sy i än det tunna? Om det inte rör sig om mer än 25-30 gram i färdigvikt prioriterar jag sybarhet högre än vikt.

Länk till kittet: http://thru-hiker.com/kits/whitney_kit.php

Tacksam för svar
Henrik

Jag sydde en whitney-jacka i våras. Bortsett från att jag valde en på gränsen till för liten storlek så är jag mycket nöjd med den. Jag snålade lite och valde det tyngre tyget och tycker inte att det var några som helst problem att sy i. Tror dock inte att det ska vara någon större skillnad på sybarheten i de två tygerna. När jag känner att jag har råd och behov av en större kommer jag utan tvekan välja det lättare tyget. Då kan jag byta min M till XL utan viktökning.
Jag köpte mönster och tyger till vindkläder och sydde dessa först. Kändes bra att ha gjort något enklare och billigare i samma material först. Annars är min erfarenhet att tygmängden är generös så du borde få en del över att testsy i.
Istället för att klippa ut bitarna och sedan bränna kanterna skar jag ut dem med en lödpenna. En metod jag definitivt rekommenderar.

Tack för intressanta kommentarer!

Du skriver att du storleken var lite liten, får man fråga hur lång du är och vad du brukar ha för storlek i jackor? Jag är 1,91 och det känns spontant som att en XL skulle vara bra, men jag ska kontrollmäta några jackor som sitter bra och jämför med måtten på hemsidan tänkte jag. Ska nog köpa med tyg till något enklare plagg och få igång syförmågan med.

Jag är 183 cm lång. De tre jackor jag har hängande i hallen är en L som är på tok för stor, en L som är lagom och en XS/46 som också är lagom stor. Så det här med storlekar är inget jag riktigt litar på. Min M är som sagt var gränsfall så med din längd borde det väll behövas minst 10cm till för god komfort. Det bästa är väll att mejla thru-hiker eller lägga upp en fråga på deras forum vilket brukar ge snabba och bra svar.

Glömde påpeka att det tunna tyget medför att de ljusare färgerna blir lite genomskinliga. Jag gjorde min svart med orange foder vilket funkar bra. Vänder man den orangea sidan utåt ser det väldigt flammigt ut pga dunet inte är lika tjockt överalt så det svarta lyser igenom mer eller mindre. Av de färger jag har hemma är svart och mörkgrönt solida medans orange och kellygrönt släpper igenom en hel del.
Slutsatsen blir alltså att vill du ha färg på utsidan välj en mörk färg, till färgat foder funkar även de ljusa färgerna.

Beskrivning

"Jag köpte mönster och tyger till vindkläder och sydde dessa först. Kändes bra att ha gjort något enklare och billigare i samma material först. Annars är min erfarenhet att tygmängden är generös så du borde få en del över att testsy i.
Istället för att klippa ut bitarna och sedan bränna kanterna skar jag ut dem med en lödpenna. En metod jag definitivt rekommenderar."

Kan man få tag i mönster till de jackor som du sytt på internet eller måste man köpa ett helt set med både material och mönster?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg