Köp båda!
Har själv både Whisperlite samt Primus Alpine Micro och har följande att säga.
Whisperlite:
+ Bra effekt med både ren bensin och fotogen (ej prövat andra bränslen), brinner med ren icke-sotande låga.
+ Enkel och robust brännarkonstruktion, okomplicerade delar och lättmekad design
+ Låg vikt för att vara multifuel
- Regleringen av lågan är ganska dålig. Det går att få sparlåga men kräver lite teknik samt viss "övervakning" av köket. Whisperlite är konstruerat för att köra på full fräs för att tex smälta snö och/eller koka vatten.
- Bränsleslangen till pump/bränsleflaska är väldigt styv (pga inbyggda renswiren) vilket gör köket något ostadigt utan en tung kastrull på. Detta kommer man dock ifrån om man använder någon typ av bottenplatta.
Primus Alpine Micro
+ Bra effekt trots liten storlek och vikt, mycket bra reglering av lågan
+ Mycket enkelt handhavande, gänga på brännaren, vrid på gasen och tänd med piezotändningen, tar allt som allt max 10 sekunder från 0 till 2800 W brännareffekt.
- Fladdriga kärlstöd. Av någon anledning har Primus valt att ha 4 kärlstöd i stället för 3 vilket blir ett statiskt obestämt system (=vingliga kastruller, jämför en pall med 3 ben kontra en stol med 4).
Maxeffekten på båda köken är ganska lika, möjligen aningen högre för Alpine Micro.
Dessa synpunkter är ju dock mest för att jämföras med andra multifuel/gaskök och inte Whisperlite vs Alpine Micro. Som jag ser det kan inte multifuel och gas ersätta varandra utan kompletterar snarast varandra!
Ska man tex smälta stora mängder snö/ koka mycket vatten är multifuel det enda ekonomiska alternativet. Det är också det enda som funkar i stark kyla (även om det GÅR att trixa lite med gasen...). Ytterligare en fördel är att det är mycket lättare att få tag i bränsle både i Sverige och utomlands. Gasbehållare säljs även i Sverige nästan bara i friluftsbutiker och i tex u-länder kan man glömma att få tag på dem.
Å andra sidan så blir gasköket mycket lättare och smidigare, med perfekt reglering av lågan. Ingen riskabel förvärmning och inga giftiga gaser i tältet (förutom CO2 förstås...). Inget kladd med bränsle mm har också sina klara fördelar, men att använda engångsgasflaskor kan knappast anses vara särskilt miljövänligt...
Så mitt tips är att använda multifuel till längre utfärder och/eller utomlands och gasbrännare till kortare turer som tex toppbestigningar, ensamfärder mm.
Både multifuel och gas fungerar bra på hög höjd.
Whisperlite och Alpine Micro är (enligt mig!) bland de bästa köken i sina respektive kategorier och jag har svårt & tro att du skulle bli besviken om du hade båda.
För recensioner av Whisperlite, kolla
http://www.outdoorreview.com
Ett test av olika gaskök (bla Alpine Micro):
http://www.backpacker.com/article/0,2646,999,00.html
I övrigt så är detta ett ganska flitigt debatterat ämne här på Utsidan, så du kan ju kolla runt lite på andra inlägg.
MVH / Magnus