What about this one

Vad tror ni om en sån här yxa. Med fulltånge skaft. Stål 5 mm 12c27 och eller nåt 6mm stål.

Lägnd: 202 mm
Huvudlägnd:121mm

Ryggscksyxa.jpg

Seved

Senast ändrad:
Jag skulle ha en egg som inte försvinner iväg så himmla mycket mot slutet/toppen, om du gör eggen lite flackare i allmänhet och tar fram slutet/toppen lite...kanske får du flytta bak hela eggen lite på om det påverkar balansen för mycket, normala yxor balanseras ju upp av en ganska kompakt nacke men jag fattade det som att denna kommer vara i jämntjockt gods.
Balanspunkt egg/nacke bör nog inte ligga utanför skaftet utan just i framkant på skaftet där det går in i/övergår i huvudet.

Lägg till en vandledsrem kanske, vissa hatar den andra älskar den ifs så det kanske kan vara bra att vänta med att ta hål för det tills man vet vem som ska ha den.

Det kan vara bra att skapa en större ytan på nacken även om man inte gör någon svällning ed för balansen, det är enerverande att hamra med en ett par milimeter till godo på båda sidor, speciellt om det är en smal tältspik ed man ska träffa.

Jag ser nu att du har tänkt ha en sluttande nacke, det blir mycket knepig att använda den till någonting öht om den inte är någorlunda paralel med skaftet!!

Enligt mitt förmenande så ser det bra ut, mycket egg = lätt för träff.
Längst ner på skaftet vill jag ha ett större glidstopp för handen, om den inte får en bred fångrem
så yxan inte far ur handen.
Förlåt lånet av skissen....:(

Bilagor

• ryggsäcksyxa 2.jpg
    ryggsäcksyxa 2.jpg
    7.4 KB · Visningar: 327
Anledningen till att jag har valt att ha en sån lång egg är att det ska gå att flå med den oxå.
Ja jag flyttade fram hantaget lite mot vad jag hade från början, kanske får jag flytta den lite till.:)
Ja det ska vara remhål på den det glömnde jag rita dit samnt två skruvhål.
Det blir svårt att få bredare nacke iom att den bara är 5-6 mm tjock.
Nej nacken ska inte vara sne, den ska vara rak. Jag ska ändra på det.

Jag provade att vinkla av nederdelen på skaftet men tyckte inte det funkade så bra och jag ska som sagt sätta handlovsrem på den. Man kanske skulle göra fingerurtag på den.

Seved

Sedan beror ju skaftets form helt på användningsområdet, ofta har man ju något svängt skaft. Björk som vallat över skada tillhör ju de material som man traditionellt använt för att göra yxskaft.

Hur håller man yxan när man flår?
Brukar inte klacken också användas för att slå loss skinnet - kanske inte så bra med skarpa kanter på den då?

Nej exakt jag rundar nog av kantenrna därbak på jaktyxan, det gör jag om och när det är en jägare som köper den:) ska den vara mera fritidsyxa då får den vara som den är.
Jo det är tänkt att man ska hålla precis under skallen därav det runda urtaget framför handtaget. Jag ska göra en rakare kant bakomhandtaget och runda av den mer.

Seved

Nej exakt jag rundar nog av kantenrna därbak på jaktyxan, det gör jag om och när det är en jägare som köper den:) ska den vara mera fritidsyxa då får den vara som den är.
Jo det är tänkt att man ska hålla precis under skallen därav det runda urtaget framför handtaget. Jag ska göra en rakare kant bakomhandtaget och runda av den mer.

Seved

Det vore nog bättre om du bestämde dig om det ska vara jaganpassning på den eller inte, det känns som om du går en medelväg som inte riktigt håller varesig det ena eller andra. Om du ska slå lös hud utan att skada den bör kanske naken breddas lite från orginalgodset, det blir mycket extra jobb om det ska göras bra så jag skulle kanske överväga att skippa det och bara nöja sig med att fasa av den lite grann i bakkant.
Likaså med skaftet, gör du den mest arbetsvänliga formen och sedan lämnar du flåjobbet åt en kniv.

Alternativt kan du ju skissa på en dubbeleggad yxa, då kommer inte ett svängt skaft ivägen lika mycket och du kan få en egg för vardera syftet, där desutom flå-eggens skärpa verkligen kan sparas tills det är dags. Kan dock bli lite "töntvarning" på en sådan, även om du lyckas göra ett funktionellt verktyg av den så den kan bli svårsåld...jägare är ju ganska ortodoxa av sig.

En enkel breddning av nacken till en flånacke kan göras genom att man designar yxskyddet så att det finns en del med dubbelt läder som kan läggas över nacken så den blir både rundare och bredare. Kräver lite "think outside the box" men det är sådant som tar en frammåt!

Jag ska prova den här varianten och se vad som eventuellt behöver göras om. :) Det är mycket möjligt att det blir en med lite längre skaft som vinklas lite mer.

Jag ska göra en i chipper och då blir det nog lite tjockare stål, som man eventuellt kan banka ut skallen på.
Det finns ju nessmuk yxan och den är dubbeleggad, har inte provat nån än men jag har beställt än fråm kompisen.
http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=21235&page=3

Seved

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg