Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du kan väl importera csv-filen som text och ange att fälten är kommaseparerade. Då får du 2 kolumner. Sedan får du byta plats på kolumnerna. (Om jag fattat frågan rätt.)
Hmm... På det du kopierat in i Excel (Kolumn 1) ser det ju ut som om du redan har datat kommaseparerat.
Kopiera in i en textfil i t ex notepad.
Spara den med lämpligt namn. "fil.txt" t ex
Öppna i Excel. Då frågar excel hur du vill hantera innehållet. Välj kommaseparerat
Nu har du 3 kolumner med innehållet.
Byt plats på kolumn 1 och 2
Spara som csv
Hmm... På det du kopierat in i Excel (Kolumn 1) ser det ju ut som om du redan har datat kommaseparerat.
Kopiera in i en textfil i t ex notepad.
Spara den med lämpligt namn. "fil.txt" t ex
Öppna i Excel. Då frågar excel hur du vill hantera innehållet. Välj kommaseparerat
Nu har du 3 kolumner med innehållet.
Byt plats på kolumn 1 och 2
Spara som csv
???? Sorry... Nu fattar jag ingenting. Om allt funkar, behöver du ju inte ändra något!
Om du ändå har problem med något, får du nog vara lite mindre fåordig i dina svar, och förklara betydligt mer ingående hur din hantering går till.
Kommaseparerat innebär att texten läggs i en ny kolumn när det dyker upp ett "komma"i csv-filen. Du skall importera csv-filen (inte öppna den direkt i Excel för då hamnar allt i samma kolumn). Gå till fliken Data, välj "Hämta externa data", välj "Från text". Då får du upp en dialog för att ställa in hur importen skall gå till.
Jag ser på din fil att det blir 5 kolumner du får om du väljer kommaseparerat. Sedan kan du växla plats på kolumn 1 och 2.
Jag har inga problem med att allt ligger i 1 kolum eftersom det fungerar i min gps. Förstår att det är lättast att vända på long och lat om de ligger i separata kolumner. Men det funkar bra som det gör. Har laddat ner och betalt för "Poi organizer" till mac och det funkar bra.
Försökte med kolumner men hamnade att min hemadress låg i Afrika så jag är helt dum på excel
Jag tackar alla för hjälp