Walkie-talkie

Walkie Talkie Cobra

Jag har precis beställt en Cobra MT 900 Pro
och är så nyfiken på den. Jag har erfarenheter från
en äldre modell och de fungerar mkt bra i skog och mark
bara det inte blir för långt. 50-500m. fungerar de bra.

mvh Peter

En fråga ang Cobra

Hur kommer det sig att Cobra WT är dubelt så dyra som de apparater man kan hitta på Claes Olsson eller liknande? Är det sändareeffekten eller finish eller märke man betalar för? Någon som vet?

Sändareffekt

Skillnaden torde inte vara sändareffekten. Efter vad jag förstått är den maximerad till 0,5 W på 446 MHz-bandet. Jag skulle tro att "alla" apparater sänder med den effekten.

/ Håkan Å

Dålig kvalitet

Jag har provat Topcoms TwinTalker 5000. Första paret fungerade ett par dagar. Nästa par höll inte längre de heller. Nu har jag i stället skaffat ett par Cobra MT700. Verkar vara gedignare. Få se hur länge de håller?

Blandat resultat

Jag har nu provat Cobra MT700 på ett par skridskoturer och det fungerat bra utom vid ett tillfälle då en apparat bara surrade när man sände från den andra. Felet hade försvunnit när jag kom hem.

Jag har ett par motorola, eller om det var cobra... Nu blev jag osäker.

I vilket fall som helst så har jag på mountainbike testat flera olika fabrikat, och de billigare varianterna har en märklig (?) förmåga att gå sönder. Motorolan jag har nu verkar hålla för det mesta, till och med att tappas i 30 km/h på grusväg. Dessutom håller den riktigt bra för fukt/svett. En billigare varient jag testade dog på en gång då den legat i ryggfickan på cykeltröjjan :)

/Mattias

Liten trådstöld

Innan jag investerar en massa pengar i en laddare till mina radioapparater för att ladda dom i bilen så har jag en liten undran till alla elektronikexperter här (fjäsk)

I apparaterna sitter 3st NiMh accar 1800mAh, och har jag en DC-DC-Omvandlare som ger 0-800mA och 3, 4,5, 6 osv Volt.
Vågar jag trycka i denna "laddare" i radion? Och i så fall hur länge utan att förstöra något?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg